Wat is het nut van de visgraat op de hand bij een polsdrukverband?

Wanneer je een polsdrukverband aanlegt met de visgraattechniek zit er veel verband op de handrug en -palm. Waarom is dit zo? het gaat toch voornamelijk dat er druk op de pols wordt uitgeoefend?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Had dat niet te maken met de doorbloeding, dat je die niet belemmerd?

Antwoorden (1)

Nee, een visgraatverband is niet om druk uit te oefenen. Je gebruikt een visgraatverband als je steun/rust wilt geven aan de pols en/of hand. Door de visgraatstructuur zit er veel overlap in het verband, zodat het meer stevigheid geeft. Ook laat je zo nog wat bewegingen toe zonder dat het verband erg gaat schuiven: bij een recht circulair aangebracht verband is er bij licht schuiven door licht buigen van de pols meteen vrij weinig over van de steunende functie van het verband. Ook worden de krachten anders verdeeld, zodat je minder snel de circulatie afknelt dan wanneer je het verband recht circulair (dus niet schuin zoals bij de visgraat) aan zou leggen. Overigens moet een visgraatverband - dat bedoeld is om steun te geven en niet om druk uit te oefenen - niet strak zitten: het hoort niet drukkend aan te voelen zoals bij een drukverband.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar waarom zit het grootste deel van de visgraat om de handrug, terwijl voornamelijk de pols geïmmobiliseerd moet worden?