Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een aantal moeilijke weken gehad. Ik hoorde toen regelmatig op plekken secondewijzers van klokken tikken. Hoe kan dit?

Iemand was overleden en ik had daardoor een moeilijke tijd. Het viel me op dat ik in die periode regelmatig bij mij thuis, en bij anderen, de secondewijzer van een aanwezige klok hoorde tikken. Dat heb ik anders nooit.
(die klok hing er ook echt, het geluid was er ook echt, alleen normaal hoor je dat niet).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

ik begrijp wat je bedoelt. het is gewoon een moment van rust. je probeert je onbewust op een rustig punt te concentreren zodat je stille afleiding hebt. Iedereen heeft er wel eens ''last'' van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou het kunnen dat het verdriet maakte dat je je erg leeg en stil voelde van binnen?

Vaak "hoor" je door de dag heen allerlei dingen in je hoofd; muziek, dingen die je jezelf verteld, zaken die je nog moet doen en niet moet vergeten, etc.
Het verdriet kan maken dat je je nergens anders op kon focussen dan het verdriet zelf. Opeens heb je geen muziek meer in je hoofd, opeens vertel je jezelf niets meer omdat het er allemaal niet toe doet.
Pas dan wordt het écht stil om je heen, ook al waren er voorheen ook al geen achtergrondgeluiden. Er komt ruimte vrij in je hoofd om naar andere dingen te luisteren dan naar jezelf, zoals naar het tikken van de klok.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb dat ook dan is je prikkelwerking een beetje verstoord,ik heb het alleen niet alleen met horen,zie ook alle details en krijg te veel prikkels door..erg vermoeiend en zwaar irritant moet vanzelf minder worden en komt waarschijnlijk door je moeilijke periode/stress
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herkenbaar, bij oververmoeidheid /stress komt alles meer 'binnen' +1
Ik sluit me er bij aan dat het met stress te maken zal hebben.
Normaal gesproken scheiden je hersenen de belangrijke geluiden van de onbelangrijke geluiden. Zodoende kun je onder normale omstandigheden beter functioneren.
Maar als je stress hebt, worden ook onbelangrijke geluiden belangrijk. Evolutionair gezien is het nodig dat je onder stressvolle omstandigheden allerter wordt, want dat verhoogt je overlevingskans.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding