Hoe kom ik van die vreselijke vermoeidheid af?

Ik slaap 8 uur per dag maar toch blijf ik maar vermoeid. Hoe kan dat? Moet ik dan NOG vroeger naar bed?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Langer slapen zal vermoedelijk maar moeilijk lukken, maar het zou best kunnen dat je op een voor jou verkeerde tijd naar bed gaat. Dan is het aantal uren per etmaal wellicht wel voldoende (hoewel acht uur lang niet voor iedereen genoeg is ; ik heb eigenlijk echt 9 nodig) , maar het tijdstip verkeerd.

Als je een ochtendmens bent (en dat weet je niet eens altijd van jezelf, omdat ons dagritme uitermate kunstmatig is door werk, school, televisie etcetera) heb je een grote kans dat je je een heel stuk uitgeruster voelt als je 1 of 2 uurtjes eerder naar bed gaat en ook weer eerder opstaat. Dat kun je natuurlijk vrij eenvoudig proefondervindelijk ontdekken.

Maar als dat niet helpt, en ook langer slapen helpt niet, dan is het sowieso verstandig evennaar de huisarts te gaan en te kijken of je bloed in orde is, bijvoorbeeld. Van een eenvoudig ijzertekort kun je bijvoorbeeld ook heel moe worden en dat is goed op te lossen.

Ik weet niet hoe lang je vermoeidheid al duurt, maar het weer van de afgelopen maanden is natuurlijk ook niet altijd even opwekkend. Zodra de thermometer boven de 22 graden komt, wordt je eigenlijk al moe van gewoon lopen (althans ik wel) en presteer je nog niet een kwart van het werk dat je in de koudere maanden voor elkaar krijgt. Dat kan natuurlijk ook een rol spelen, en er helpt geen moedertjelief tegen. Ja, wachten tot het weer afkoelt. Maar juist ook de afwisseling tussen koude en warme dagen kan heel vermoeiend zijn, omdat je lichaam zich steeds weer moet aanpassen.

Kortom : proberen of langer of vroeger slapen helpt, zeker even langs de dokter, en natuurlijk gezond eten (weinig vet en zout ; daar kun je namelijk ook heel sloom van worden, vooral in de zomer) met veel fruit en groente en voldoende vocht, maar dat is een beetje een open deur vrees ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als die vermoeidheid niet komt omdat je net een hele drukke periode hebt gehad waarbij je ook nog te weinig geslapen hebt, zou ik naar de huisarts gaan. In het andere geval, kan het zijn dat je lichaam even een inhaalslag maakt, qua rust, na een te drukke periode.
Maar hoe dan ook: Vermoeidheid is een signaal van je lichaam. Om de oorzaak daarvan vast te kunnen stellen, zul je een arts moeten raadplegen en waarschijnlijk wat onderzoeken moeten ondergaan.

Ik doe er nog een linkje bij met wat informatie over oorzaken van vermoeidheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan het zijn, dat je teveel doordendert op een rails van sleur? Als er al tijden niets leuks of onverwachts is gebeurd, en ik sta wéér stof te zuigen, of krijg de neiging alles teveel en te zwaar te vinden, en alles naar morgen te verschuiven,en voor de tv te zakken/zappen, dan wordt het weer even tijd voor een dagje "anders"....Het liefst een weekendje-weg, maar daar is meestal geen geld voor - dus lekker naar het strand, zomer of winter, of (fééstje!!), een bosrit-te-paard maken - en de batterij is weer opgeladen...
Af en toe moet er nou eenmaal iets anders op je dagelijkse boterham dan aardbeienjam of jong-belegen !!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag wordt hier regelmatig gesteld.
Ons lichaam geeft vaak signalen af dat er ergens iets niet goed gaat.
Vermoeidheid is zo een signaal.
Ieder mens heeft een bepaalde hoeveelheid energie.
Aan het einde van de dag komt er meestal een te kort, we zijn moe, zeggen we dan.
Na een goede nachtrust is het tekort weer aangevuld.
Teminste zo zou het moeten gaan.
Het is goed mogelijk dat 8 uur slaap niet genoeg is voor je.
Dat is voor ieder mens anders.
Maar allerlei lichamelijke problemen kunnen ook de reden zijn van vermoeidheid.
Maar ook psychische overbelasting .
Het kan vooraf gaan aan een burn-out of andere oververmoeidheids problemen.
Ga bij je zelf na, wat er niet zo lekker gaat in je leven.
Wees eerlijk en beken aan je zelf waar het mis gaat.
Kan je echt niets bedenken, dan snel naar de dokter voor onderzoek, kan hij niets vinden , dat kan, dan is misschien een natuurgeneeskundige therapeut een oplossing, omdat deze problemen bijna altijd te maken hebben met een verstoorde energie.
Dit levert weer minduimpjes op vrees ik.
Zie ook mijn antwoord bij Diaantje over natuurartsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van mij ook hoor Ed.. +1
Ik denk dat ongemakken of ziektes vaak blijven aanhouden omdat men teveel willen vasthouden hoe ze momenteel leven. Toch zijn het signalen van het lichaam en geest die aangeven dat het niet zo verder kan gaan. Er moet iets veranderen...

De sleutel tot verbetering is dan ook verandering. En natuurlijk niet een kleine verandering waarin jij eenvoudig in mee kan gaan.

Hier heb je natuurlijk nog helemaal niets aan. Misschien kan je gaan sporten voor een betere uithoudingsvermogen en daardoor meer reserves opbouwt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken het wel. Wat erg goed helpt is genoeg lichaamsbeweging. En dan niet alleen in het weekend, maar bijv. een half uur in de pauze op je werk een blok om. Gewoon even goed doorstappen. En neem niet de lift, maar altijd de trap.

Meer slapen heeft vaak geen zin. Ik merk juist dat als ik teveel slaap, dat me dat de hele dag achtervolgt. Ik kom moeilijker op gang en ben eerder moe.

Wat verder helpt, tenminste in mijn baan in de IT, is afleiding zoeken en niet teveel achter je scherm te zitten. De hele dag achter een pc of laptop, maakt je heel moe en die vermoeidheid blijft "hangen". Installeer WorkPace als je zelf niet voldoende pauzes in kunt lassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken het gevoel ook, maar ik weet dat ik door mijn vorige job zwaar ben over mijn grens gegaan, en dat zweet je erg lang uit. na mijn studie's heeft dit meer dan een jaar geduurd.

wat soms wil helpen is veel water drinken en een bepaald ritme te krijgen en niet nog meer gaan slapen. maar echt een ritme, dus van dat tot dat uur slapen en dat alle dagen opnieuw!

Heb je je bloed al eens laten testen?
Mijn vriend had een vitamine tekort en heeft een kuur ingenomen en voeld zich veel beter.
en laat dan ook ineens testen op klierkoorts!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, ritme is heel belangrijk. Dan zorg je voor structuur en ook rust in je hoofd.
Je raakt vermoeid als je meer moet geven dan je krijgt.
Dat kan op je werk slaan of op je privé leven.
Tijd om iets te veranderen, maar dat is zeker niet altijd eenvoudig of zelfs mogelijk. Maak een optelling van wat je plezier verschaft en wat kennelijk zo veel energie kost.
Sluit echter eerst de medische oorzaken als bloedarmoede of falen van organen uit door een bezoek aan je huisarts.