Is je sexuele geaardheid erfelijk bepaald?

Ik ben zelf bi sexueel en heb 3 dochters. Nu vroeg ik me af, ( ze zijn in de pubertijd) of mijn geaardheid op hun word overgebracht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Het is hoogstwaarschijnlijk genetisch.

Er is net een onderzoek gepubliceerd waarin wetenschapers hebben met succes de sexuele voorkeur van muizen vrouwtjes verandert door een gen te verwijderen tijdens de embryonale fase.
De hele onderzoek is te lezen op:
http://www.biomedcentral.com/1471-2156/11/62/abstract
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

erfelijk is het niet,
maar je geeft je kinderen wel een voorbeeld
als ouder breng je dat over op je kinderen
het zit dus niet in het bloed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal waar!
De basis ligt zeker vast in je genen.

Toegevoegd na 31 minuten:
One of the first successful scientific studies that was done on homosexuality was reported on in 1993. The purpose of this study was to look at families in which there was an abnormally high occurrence of homosexuality. By extensively studying the family histories of these families, researchers hoped to find some clues pointing towards the genetic factors that affect homosexuality. That is exactly what happened. By looking at the family trees of gay males (For some reason, this study only focused on male homosexuality, but made the claim that their findings would be similar to the ones that would be found by looking at female homosexuality. As this paper will discuss later, this assumption that male and female homosexuality can easily be compared may be entirely inaccurate.) it seemed that the majority of homosexual occurrences were on the maternal side of the tree. From this information, researchers concluded that if in fact there was a "homosexual gene", it appeared to be passed down from mother to son. This means that heterosexual females are carriers of this gene, and when it is passed down to a male child, there is a chance that the child will be a homosexual. While this study did not come up with any hard core facts about the genetics of homosexuality, it showed that a connection very well could exist. Since this study did determine that the gene influencing homosexuality was carried by the mother, researchers participating in further studies knew that they could limit their search to the X chromosome, and that is exactly what they did (5).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Vraag39;

Sexuele voorkeur schijnt niet erfelijk belast te zijn, maar een combinatie van onder andere opvoeding, karakter en levenservaring te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sexuele voorkeur heeft wel degelijk een genetische component, maar is daarnaast van zoveel factoren afhankelijk dat het verband maar heel klein is.

In bijgaande link een beschrijving van een onderzoek naar de relatie tussen homosexualiteit en erfelijkheid.

Dat jij bi bent, wil nog helemaal niet zeggen dat één van jouw meiden dat ook is, maar de kans is altijd aanwezig en zal waarschijnlijk iets groter zijn dan bij meiden van 100 % hetero-ouders. (Vervolgvraag: bestaan die dan? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
... dat is dan denk ik omdat het in de familiekring al meer geaccepteerd is en normaal gevonden word. zo is de drempel voor een kind minder hoog om ervoor uit te komen, of te experimenteren op dit gebied.
Ik ken een echtpaar dat acht kinderen kreeg, waarvan er vier homosexueel zijn. Blijft de vraag natuurlijk of het door de opvoeding kwam, of in de genen zat.
http://zizo.holebifederatie.be/pdf/recente_studies_homogen.pdf
Ik kan er de datum niet bij vinden, maar het leest makkelijk en geeft (naar mijn mening) een helder beeld van wetenschappelijk onderzoek naar o.a. de erfelijkheid van homoseksualiteit.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als homoseksualiteit erfelijk is - en daar lijkt het op - dan is nog niet gezegd in welke mate. Hoeveel kans je dochters hebben om ook biseksueel te zijn is nu dus niet te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier zijn een aantal interessante artikelen over te vinden (zie bronnen).
Mij wordt geleerd dat het een 'afwijking' (zucht!) van de hersenen is. Het is misschien wel zo, maar ik vind dat we het gevoel wat erbij komt kijken niet moeten vergeten. Het is niet allemaal biologisch.

Nee het is niet erfelijk. In de foetale fase kan het zijn dat er dus die 'afwijking' opspeelt waardoor er in de hersenen net een stukje in de hersenen anders groeit.
Maar ik vind niet dat hiermee het maar 'afgedaan' is. Er komt meer bij kijken. zoals je opvoeding, je rol die je inneemt tegenover seksualiteit, maar ook gevoelens zelf. Het staat allemaal in verband met elkaar.
Ook dat, is mijn mening. Ik denk dat het voor iedereen anders is.

Uiteindelijk is het belangrijkste dat je van iemand houdt, man of vrouw. Toch? ;)

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik nooit gehoord , dat dit erfelijk bepaald is . Maar omdat je zelf bisex bent ( moet kunnen) moet je er later niet raar van opkijken als een van jouw kinderen dat ook is (wordt) ! Dan zul je dat moeten accepteren .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is iedereen in een bepaalde mate wel bisexueel en word de acceptatie vooral beperkt door opvoeding en omgeving ,zo zijn er legio nu overtuigd heterosexuele mensen die in bijvoorbeeld de pubertijd geexperimenteerd hebben met sexuele handelingen met personen van het zelfde geslacht, gewoon uit nieuwschierigheid of vooral omdat die beter bereikbaar waren, ook in stressmomenten van langere tijd zie je vaker sexuele relaties ontstaan met leden van het zelfde geslacht ,denk hierbij aan gevangenissen ,vluchtelingkampen,etcetera. Dit geeft gewoon aan dat een groot deel van de sexuele geaardheid een vorm is van acceptatie en ervaring ,als je experimenten in je pubertijd erg plezierig waren met beidde geslachten zul je eerder doorgaan met bisexueliteit dan wanneer er een minder goede ervaring tussen zat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ik denk het niet.

Volgens Leo Krans in zijn boek in hoofdstuk 5(Relaties en homoseksualiteit): "Mannelijke homoseksualiteit ontstaat onbewust door onjuiste opvoeding."
Lange uitleg over mannelijke homoseksualiteit kort gemaakt: Bij het opgroeien van een kind heeft dat kind een voorbeeldfiguur nodig(ze zijn klein, kwetsbaar en onwetend en hebben iemand nodig waar ze tegenop kijken, iemand waarvan ze denken: zo wil ik ook worden). Je ziet ook vaak dat pa en zoon erg op elkaar lijken(zoon doet pa na op vele raakvlakken). Dat geldt ook voor ma en dochter.
Een mannelijke homoseksueel ontstaat doordat hij mama als voorbeeldfiguur heeft gehad tijdens zijn opvoeding in plaats van papa. Daarom praten 100% homoseksuelen(dus geen biseksuele mannen) ook vaak met een hoog stemmetje(ze hebben mama als voorbeeldfiguur gehad). Dat geldt dus ook voor de aantrekkingskracht naar mannen die mama heeft.
Er zijn uiteraard middenwegen, ik geef alleen de situatie aan van de 100% mannelijke homoseksueel.

Ik ben er ook vrij zeker van overtuigd dat seksuele geaardheid niet erfelijk is bepaald, maar bepaald wordt door het voorbeeldfiguur dat het kind heeft, de objectieve blik van het kind, de omgeving van het kind en waarschijnlijk nog wat zaken. Sommige dingen worden je bewust of in het geval van homeseksuele mannen onbewust(je voedt je zoon niet op om hem bewust homoseksueel te maken neem ik aan) aangeleerd.

Leo Krans geeft ook nog zijn visie over vrouwelijke homoseksualiteit, maar dat is wat lastiger "kort" uit te leggen. Die begrijp ikzelf nog niet echt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het erfelijk zou zijn zou iedereen toch dezelfde voorkeur hebben?
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kleurenblindheid is ook erfelijk, maar niet iedereen is kleurenblind.
Hetzelfde geldt voor een klompvoet en de ziekte van Huntington. Er zijn vele duizenden erfelijke of gedeeltelijk erfelijk aandoeningen.
Goeievraag! Het antwoord is dat men het nog niet weet.

Er zijn mogelijkheden dat het wel zo is, maar dit is nog niet bewezen.
Men heeft nog lang niet alle genen en genencombinaties in beeld, waaronder seksuele geaardheid.
Men is nu een theoretisch kader aan het opzetten om te kijken welke onderzoeken hiertoe in de toekomst gedaan kunnen worden.

Er is wel onderzoek waaruit blijkt dat kinderen van homoseksule ouders zelf een grotere kans hebben om later zelf ook 'uit de kast' te komen. Maar of dit komt door biologische- of omgevingsfactoren, of een combinatie van beide, is nog lang niet bekend.

Toegevoegd na 4 minuten:
Alleen is de kans dat er op korte termijn eveneens onderzoek gedaan gaat worden naar de biologische factoren van biseksualiteit is nihil. Gezien het feit dat men er momenteel vanuit gaat dat biseksualiteit een andere grondslag heeft dan homoseksualiteit.
Ik moet toegeven dat onderzoek hiernaar bij mij ook niet bekend is.