Witte haren na een nachtmerrie, is dat mogelijk?

Dit is de tweede keer dat ik na een enge nachtmerrie een witte haar vind. Ik heb wel vaker nachtmerries maar dit is echt één waar je, je jezelf van moet wakker maken (om het licht uit te leggen).

Ik ben nu trouwens 30 jaar en heb nog een volle bos krullend haar en behalve de nu twee incidenten met een lange witte haar na een nachtmerrie, geen enkele verkleuring van mijn donkere bos haar.

De eerste keer (vorig jaar) vond ik een witte haar op mijn kussen na het slapen (en volgens mij ook na een nachtmerrie). En dacht toen al misschien zijn ze gerelateerd, maar het was een witte haar die ik los vond, dus er was nog de mogelijkheid dat hij niet van mij was.

Nu een jaar later kijk ik in de spiegel en zie ik een volledige lange witte haar tussen mijn bos haar op m'n hoofd. Ik traceer hem en hij zit ook nog vast op m'n hoofdhuid.

Ik heb op internet gezocht, maar kan tot nu toe niets vinden dat dit bij anderen ook voorkomt. En dat het alleen maar verhalen en legendes zijn ofzo. Maar het is toch raar dat het een enkele witte haar is en dan de volledige lengte. Nergens anders op m'n hoofd zijn kortere witte haren (in de groei) te zien.

Kan een witte haar heel snel groeien (over nacht) door bijvoorbeeld, factoren van (doods)angst, stress of andere factoren?

Ik zou graag van anderen willen horen dat zij dit ook hebben meegemaakt en of waar ik hier iets over kan vinden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Controleer je ook op witte haren als je geen nachtmerrie hebt gehad? Misschien zat die haar er wel langer
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit lijkt op een vorm van Poliosis circumscripta, meestal is er een hele pluk wit haar te zien, maar op 1 haar is dit ook mogelijk.

Antwoorden (1)

Toename van witte haren na stress, zoals nachtmerries, is mogelijk.
Deze kleurverandering vindt haar oorzaak in de geleidelijke afname van pigment, doordat er door de stress minder melanine wordt geproduceerd; nieuwe haren groeien dan aan zonder pigment.
Maar het is onmogelijk dat dit in één nacht gebeurt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Daarnaast kan bij lange periodes van stress de adrenaline een negatief effect hebben. Uit onderzoek is gebleken dat te veel adrenaline DNA kan beschadigen. Schade aan het DNA zou impact hebben op de cellen die pigment in het haar produceren. Wanneer deze cellen geen pigment meer kunnen produceren verandert je haar van kleur.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt gelijk, in 1 nacht grijs worden is niet mogelijk, de pigmentatie begint bij de wortel, als daar geen pigment aangemaakt wordt, dan wordt je haar grijs of wit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar er zijn nooit haren te vinden die bovenaan grijs zijn, en onderaan donker. Wat je wel ziet bij uitgroei van geverfd haar. Dus leek het mij dat de haar langzaam vervaagt van kleur, en over de hele lengte tegelijk grijs wordt?