Hoelang gaat een kunstknie mee?
Uit onderzoek blijkt dat na 10 jaar de prothese nog goed functioneert bij 95% van de patienten. Na vijftien jaar is dat bij 90
procent van de patiënten het geval en na twintig jaar bij 85 procent. Omdat de huidige kunstknieën nu zo’n 25 jaar op de
markt zijn, is nog niet goed bekend hoelang ze uiteindelijk echt mee gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heeft dat te maken met de kunstknie zelf of met de fixatie?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De redenen om een kunstknie te vervangen verschillen:
infectie, aansluitend aan de eerste operatie of later;
loslating van de prothesedelen van het bot;
slijtage van de kunststof van de prothese;
afwijkende stand van de prothesedelen;
problemen met de banden en/of pezen rondom de knieprothese. http://www.antoniusziekenhuis.nl/etc/aandoeningen/k/knieprothese_vervangen/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zuur genoeg is die levensduur ook waarom mijn oudtante geen kunstknie krijgt: De levensverwachting van haar nieuwe knie is veel langer dan haar eigen levensverwachting (hoewel ze een heel vitale bejaarde is). +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Crea, goed antwoord. Daar wil ik nog wel aan toevoegen dat de kunstgewrichten die anno 2015 geplaatst worden alweer anders van samenstelling (van materialen, niet van prothesedelen) zijn als de eersten. Daarom is de verwachting dat de nieuwe generatie nog langer mee gaat.
Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van botkwaliteit (hoe goed groeit de prothese vast) complicaties (infectie, welke ook na heel lange tijd nog op de lichaamsvreemde prothese kunnen gaan zitten) en gebruik van de prothese
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jaciem, bedankt voor de aanvulling.
WinnyS, ouderen komen inderdaad na hun 70ste zelden nog in aanmerking voor zo'n operatie, aan iedere operatie zitten risico's en deze zijn groter voor deze groep mensen. Of ze daadwerkelijk niet opereren vanwege de hoge kosten, betwijfel is, al hoor ik dat ook wel eens. Zeer moeilijk als dit om iemand gaat waar je veel om geeft.