Hoeveel procent van de verkeersongevallen is te wijten aan een hartaanval of beroerte?

8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Ruim dertig procent van de dodelijke verkeersongevallen is te wijten aan hartfalen. http://www.racfoundation.org/assets/rac_foundation/content/downloadables/road%20accident%20casualty%20comparisons%20-%20box%20-%20110511.pdf
Bordensteker
8 jaar geleden
Die ruim dertig procent lijkt me een te snelle conclusie van de tweede paragraaf op pagina 1.
Daar staat iets over doodsoorzaken _in het algemeen_ . Niet over oorzaken van ongevallen:
“The largest number of deaths in the UK result from conditions such as heart disease (33% of all deaths), cancer (28% of all deaths) and respiratory diseases (14% of all deaths).”
Daarom wordt daar ook gesproken over kanker en ziekten van het ademhalingsstelsel. Dat zijn nou ook niet echt bekende oorzaken van verkeersongevallen! Een Belgische studie over 2008 komt op een heel andere bevinding.
In dat jaar waren er 129 dodelijke verkeersongevallen op de autosnelwegen in België.
Daarvan werden er twee veroorzaakt door een persoon die waarschijnlijk een hartaanval kreeg. Ruim anderhalf procent van de gevallen.
Nou is dit een te magere basis voor statistiek, en dit gaat slechts over hartaanvallen en niet over beroertes, maar het is wel in lijn met mijn indruk dat het niet in de buurt komt van ruim 30 procent van de gevallen! Bron: Studie van dodelijke ongevallen op de autosnelweg 2008.
http://library.swov.nl/action/front/cardweb?id=339863

Antwoorden (1)

In een Amerikaans onderzoek naar de oorzaken van verkeersongevallen over een periode van juli 2005 t/m december 2007 bleek dat er bij slechts 1,3 procent van de betrokken automobilisten sprake was van een medische oorzaak van het ongeval.
En van die medische gevallen waren de groep epileptische aanvallen en beroertes samen (‘seizures’) met 35% dan weer de belangrijkste oorzaak, terwijl hartaanvallen met 11% daar dan de vierde belangrijkste oorzaak vormen.

Beroertes wordt hier kennelijk niet apart genoemd, dus we moeten het doen met het getal dat voor de hele groep ‘seizures’ geldt. Dus die 35% plus 11% komen dan samen op 46%, en dat is dus bijna de helft van die 1,3 procent van alle ongevallen, oftewel afgerond 0,6 procent van al de onderzochte verkeersongevallen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Zie pagina 9 van het pdf van de NHTSA.