Hoe stop ik met huilen van de stress?

Ik heb al bij andere vragen die er op leken gekeken, maar het grote verschil is dat ik huil als een uiting van stress. Ik huil echt heel erg veel en snel, en vind het voornamelijk vervelend omdat ik het zwak vind overkomen.
Wat kan ik er het beste aan doen? Ik schaam me ervoor.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
5.5K
Ritsuka
12 jaar geleden
Kun je niet beter werken aan de stress vermijden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nergens voor schamen hoor, ieder mens is weer anders en iedereen heeft wel iets.

Antwoorden (6)

Al eens aan een cursus rots en water gedacht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je te veel dingen opgekropt,waardoor je sneller huilt,bij stress.Ga bij jezelf na waar de stress vandaan komt,zodat je eraan kunt werken,en een oplossing probeert te vinden,zodat het machteloze gevoel weggaat.
Wellicht kunnen hormonale factoren ook een rol spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is heel normaal om te gaan huilen als het je even te veel wordt, als je in de leeftijd tussen de 12 en 18 bent ongeveer (zit je in die leeftijd?).. Het is inderdaad heel vervelend, maar je groeit er wel weer overheen! Wat je in ieder geval kunt doen is als je op het punt staat om te gaan huilen gewoon eerlijk zijn tegen jezelf, en zeggen: "het is helemaal niet nodig om nu te gaan huilen". Het klinkt misschien een beetje stom, maar het werkt wel. Veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stoppen met huilen zo betekenen dat je het niet meer die manier uit, een andere manier moet vinden, of het opkroppen.

je zou dus de oorzaak aan moeten pakken waardoor je leert om te gaan met stress waardoor de stress zelf voor een groot deel wegvalt. dan wordt het minder heftig en wordt je er niet meer zo door overvallen waardoor je het makkelijker op een andere manier kan uiten.

voor jezelf is het van belang dat je leer dat huilen puur een vorm van uiten is, en dat dit niet gelijk staat aan zwakte. wat een ander dus kan denken zeggen etc, maakt niet uit.

als jij je hier druk over gaat maken is dat weer een stukje stress, zal je het eerder uiten omdat je emmertje overloopt, met gevolg dat het huilen zelf beladen gaat worden en je het eigenlijk loopt te voeden.

en zien andere dat je huilt probeer het dan luchtig te houden (ow, ik kan toch zo lekker mutsen, mijn excuus hoor had mezelf even niet in de hand)
mensen reageren dan heel anders, en voor jezelf is het ook een stuk prettiger en minder frustrerend/beladen.

uit je verhaal blijkt dat je erg gevoelig bent, dus mij lijkt het verstandig om hulp te zoeken hoe je met je emotie om kan gaan, hoe je dit kan uiten, en hoe je leert om 'maling' te hebben aan anderen hoe jij overkomt.

helaas heb ik geen gouden tip voor je, maar wens je wel heel veel succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, Eukje, je bent wel mijn toppertje van de week ;)
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, RiaNino, je laat me wel blozen ;)
(((ow,ow, wat een etterbakje ben ik toch.... foei euc!))) bedankt voor het plusje én het complimentje!!
:))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Inderdaad oorzaak stress achterhalen en oplossen, anders wordt het steeds erger.
Huilen is inderdaad geen gevoel van zwakte, maar dit kun je bijv. ook uit boosheid doen.
Dat van die 'maling' hebben vond ik ook een goeie.
Dan valt er vaak al een heleboel stress weg :-))
Neem eens een tijdje een goed vitamine B complex in. Dat sterkt de zenuwen en maakt je wat minder gevoelig voor stress.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat je het vervelend vind, en er je oordeel op hebt omdat je denkt dat t zwak overkomt roept dit -Juist- die spanning op die je doet huilen..
zo werkt nou eenmaal... dus stop niet met huilen, maar stop met je voorkeur -en oordeel hierop...
dan stopt t huilen vanzelf. (als je mazzel hebt:-)