Mijn gel pack is ontploft in de magnetron. Komen er nu giftige stoffen vrij?

Gisteren had ik last van mijn rug dus heeft mijn vriend een gel pack (zo'n één die je of kunt bevriezen, of opwarmen) in de combi magnetron gedaan. Dit had eigenlijk op ontdooistand moeten worden verwarmd maar dat is niet gebeurd. Na een kleine minuut hoorde we een knal alsof er een ballon werd kapot geprikt en bleek de gel pack te zijn ontploft. We hebben de magnetron schoongemaakt, maar ik denk dat er nog wat gel achterin de magnetron zit, waar wij niet bij kunnen.

Vanmiddag wilde ik lunch maken en de oven gebruiken (combi magnetron) en toen het aan het voorverwarmen was begon het te roken. Ik vraag me nu af hoe schadelijk die gel is voor onze gezondheid en wat er gebeurt als we de magnetron/oven willen gebruiken. Komen er giftige stoffen vrij? Zal de gel op een gegeven moment opgelost zijn? Kan ik mijn magnetron nu weggooien, of...?

Het gaat om een gel pack van Koninklijke Utermölen NV te Wolvega.

Hartelijk dank!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
14.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eigenlijk mogen ze niet eens in de magnetron, maar moet je ze opwarmen in heet water ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rook is ongezond en vaak giftig.
Als het een nieuwe dure magnetron is zou ik hem uit elkaar halen en beter schoonmaken.
Anders aan tijdje aanzetten met een glas water erin o.i.d.
Eventueel dit buiten doen, anders ramen open. Als er veel gel inzit zou het brandbaar kunnen zijn, maar ik verwacht dat het om weinig gaat.
Bordensteker
8 jaar geleden
Wat de opmerking van Marleen betreft: de tekst op het kompres zelf stelt (blijkens de afbeelding) onder “Warmte toepassing” onder andere:
Magnetron: Stel de magnetron in op ontdooistand. Indien geen ontdooistand is aangegeven, verwarm dan op de laagste stand. Verdeel de gel gelijkmatig over het kompres en verwarm het kompres 1 – 3 minuten. Blijf erbij. Indien de gewenste temperatuur nog niet is bereikt dan in stappen van 15 seconden langer verwarmen. Indien het kompres opbolt, direct de magnetron uitschakelen! Er wordt verder verwezen naar de bijsluiter met de uitgebreide gebruiksaanwijzing. Het is dus niet verboden.
Maar toch heeft Marleen absoluut een punt: een niet-roerbare en ook niet echt vloeibare massa gelijkmatig opwarmen in een magnetron is eigenlijk niet goed te doen. Het probleem van een magnetron is dat het stralingsveld niet mooi gelijkmatig verdeeld is. Er is altijd sprake van plaatselijke ‘hotspots’. Daarom zit er een draaiplateau in een magnetron, of soms een draaiende antenne. En daarom moet je bij de meeste gerechten soms halverwege het opwarmen en in ieder geval voor het opdienen eerst nog roeren o.i.d.
En de gel in zo’n pack vloeit ook niet uit zichzelf, dus de ene plek wordt veel sneller heet dan de andere.
Dat kan verkeerd ‘uitpakken’, zeker als de verhitting veel te snel gebeurt, zoals in dit geval. Door het kompres in vrij heet maar niet kokend water te verwarmen (een temperatuur die door mengen met koud water nooit boven de 80 graden kan liggen), en dan nog met een mooi beheerste opwarming door het kompres maar 4 minuten in dat hete water te leggen, krijg je wel een goed te beheersen opwarming die altijd binnen de grenzen zal liggen.
Maar als je het met een magnetron doet (wat niet verboden is volgens de tekst op het kompres, is het op zijn best een kwestie van voorzichtig uitproberen om een bruikbaar resultaat te krijgen. Vandaar ook de vage aanduiding om 1 – 3 minuten te verwarmen; de ene ontdooistand is ook de andere niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kon deze verpakking / lijst niet vinden, maar op mijn eigen vergelijkbare pads (uit Duitsland) staat niks over magnetron. (ook niet dat het niet mag trouwens). Dat DOEN we natuurlijk stiekem af en toe wel in onze haast, maar inderdaad, heel voorzichtig. ;-) En magnetrons kunnen inderdaad aardig verschillen. Bij de een is de ontdooistand gewoon constant laag, maar ik heb ook wel eens een magnetron gehad daar deed hij steeds gewoon kort (maar niet superlaag) verwarmen en dan even niks. Soort "impulsverwarmen". Dat werkte natuurlijk bij lange na niet zo goed.

Het beste antwoord

Niet te veel zorgen over maken. De inhoud bestaat voornamelijk uit water, een soort suiker en kleurstof, beetje hetzelfde als haargel. Als je dat niet helemaal schoon krijgt is niet zo'n drama, maar suiker wordt in de magnetron HEEL snel HEEL heet, en dat kan nog best effe een poosje roken voor het allemaal verbrand is. Is de gel in de magnetron zelf gekomen, dus buiten de 'binnenruimte' dan bestaat natuurlijk de mogelijkheid dat hij op een gegeven moment helemaal de geest geeft, maar schadelijk voor je gezondheid zal het vooralsnog niet zijn.

Soms zit er (di)ethyleenglycol in dat in heel grote hoeveelheden (in de maag) wel schadelijk kan zijn, maar ook daar zal ik me op dit moment niet teveel zorgen over maken. Die alcohol is er inmiddels waarschijnlijk allang uit verdampt.

Maar volgende keer wel gewoon liever opwarmen in heet water. Dit soort vulling wordt in de magnetron ongelofelijk snel oncontroleerbaar heet, met gevolgen die je inmiddels hebt kunnen ondervinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi Marleen, Dank je wel voor je snelle antwoord! Ik heb er inderdaad wel van geleerd; voortaan gewoon opwarmen in warm water :) Heel erg bedankt!!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Duidelijk, veel informatie over wat er in de gelpack zit en dus kan gebeuren. Dank je wel!