Kun je een verslaving creeren?

Is het mogelijk om een verslaving te creëren naar eigen keuze, met of zonder hulpmiddelen. Met hulpmiddelen; bestaat er een stof vanuit de natuur die je zou kunnen toevoegen aan thee of sladressing waarmee je een gezonde verslaving creëert? En bestaan er gezonde producten die van nature verslavend zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
De combinatie werkloosheid en Goeie Vraag-deelnemer zijn is een perfecte om een gezonde, want kennis vermeerderende, verslaving te creeëren!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Elke verslaving heeft nadelen en een verslaving heeft bovendien sowieso een psychisch aspect. Dus echt gezond kan het niet worden.
Ritsuka
9 jaar geleden
een verslaving is niet goed voor de gezondheid.
Ook verslaafd zijn aan gezonde producten kan slecht zijn, dat je tekorten oploopt omdat je te eentonig gaat eten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thee is al een beetje verslavend:
http://eten-en-drinken.infonu.nl/dranken-overig/2348-thee-de-populairste-drank-ter-wereld.html Voor zover ik weet zijn er geen middelen die verslavend werken zonder dat je het merkt, de (vaak stimulerende) werking maakt het juist verslavend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gezonde dingen die verslavend... Dat spreekt elkaar tegen. Verslaafd zijn aan worteltjes (om maar wat te noemen) levert immers problemen op ook (te veel vitamine A bijv.). Om thee verslavend te maken kan je er suiker, vet of misschien zelfs zout toevoegen. Die laatste twee lijken me niet een lekkere combi op te leveren, maar ze 'natuurlijk' en verslavend. Suiker (in hele grote hoeveelheden) ook en past bij thee, maar als je wilt afvallen is t niet handig...
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Amadea ik ben niet werkloos...maar wel verslaafd aan GV. Ik baal echt als ik weer door alle openstaande vragen heen ben.

Antwoorden (1)

Zelf een verslaving maken?
Makkelijk. Je gebruikt gewoon, na een tijdje ben je verhangen. Zeg jij 'ik kies om verslaafd te raken aan coke,...' dan doe jij dat door het te nemen. Niet echt een goed idee trouwens. Zo zal het ook gaan met andere stoffen.

In de link staan de 7 kenmerken van verslaving en verder kan je ook lezen waarom suiker 'niet verslavend' is.
Toch...
Je kan volgens mij je lichaam wel gewennen aan (laat ons zeggen ) 40 suikerklontjes per dag. Wil je nadien daar mee stoppen gaat je lichaam dat niet zo'n leuk idee vinden. Want je hersens hebben dan graag de energie die die klontjes geven. Dan heb je ook het idee dat je niet zonder kan.

De term verslaving op zich is eigenlijk negatief. Daarom alleen al zou ik op je vraag naar gezonde verslaving Nee antwoorden.
Deze wil eigenlijk zeggen dat je totaal niet zonder dat ene kan. Vaak ten koste van iets anders. ( gezondheid, sociaal zijn of wat dan ook )
Je bent afhankelijk van dat ene iets.

Volgens de link is er zo'n 'gezonde' verslaving als je pepers gebruikt.
Ook lees je veel over sport en lichaamsbeweging ( al dan niet in bed ) als een positieve verslaving. Maar dat kan ook allemaal heel makkelijk de verkeerde kant opgaan en ook een echt negatieve verslaving worden.

De laatste vraag,... gezonde producten die verslavend zijn. Dat is de enige waar ik meer moeite mee had.
Kennelijk zijn er dus die paprika's van uit de link.
Koffie ( al is dat ook niet goed in grote mate )
Er zullen er nog wel zijn.

Maar ik blijf bij wat ik eerder zij. Verslaving is 'niet zonder kunnen' en op zich eigenlijk een negatief woord.
Voor mij is het dus ook onmogelijk om echt gezond-verslaafd te zijn.