Hoe komt het dat je gaapt, als er iemand bij je in buurt ook gaapt...?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie +!
Het werkt zelfs bij sommige dieren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemd, ik merk zelfs dat ik moet gapen bij het lezen van je vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook! Waarom blijven mensen nou telkens vragen typen over gapen, ik vind het zo irritant omdat ik dan telkens moet gapen....

Antwoorden (7)

Dat doen de spiegelneuronen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men is het nog steeds niet eens, wat de reden is dat mensen gapen. Er zijn een aantal theorieën over:

Mensen geeuwen om het zuurstofgehalte in het bloed te verhogen. Deze theorie gaat ervan uit dat mensen geeuwen om het zuurstofgehalte in het bloed te verhogen en het koolstofdioxidegehalte te verlagen. Geeuwen zou dan een reflex zijn als gevolg van een hoog koolstofdioxidegehalte in de lucht. Omdat iedereen in één ruimte dezelfde lucht inademt, gaat bij meerdere mensen deze reflex werken. Hierdoor lijkt het of gapen aanstekelijk werkt, terwijl het eigenlijk het gelijktijdig optreden van dezelfde reflex is. Dit zou ook kunnen verklaren waardoor mensen gaan gapen als ze moe zijn of als ze zich vervelen. Wanneer mensen moe zijn of lusteloos, gaan ze vanzelf langzamer ademen. Hierdoor bereikt minder zuurstof de longen en daalt het zuurstofgehalte van het bloed. Ook stijgt dan het koolstofdioxide gehalte. De reflex wordt nu in gang gezet en je moet gapen. Omdat veel mensen rond dezelfde tijd moe zijn, zullen mensen dan ook op ongeveer hetzelfde moment moeten gapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
◦Mensen geeuwen om het zuurstofgehalte in het bloed te verhogen. Deze theorie gaat ervan uit dat mensen geeuwen om het zuurstofgehalte in het bloed te verhogen en het koolstofdioxidegehalte te verlagen. Geeuwen zou dan een reflex zijn als gevolg van een hoog koolstofdioxidegehalte in de lucht. Omdat iedereen in één ruimte dezelfde lucht inademt, gaat bij meerdere mensen deze reflex werken. Hierdoor lijkt het of gapen aanstekelijk werkt, terwijl het eigenlijk het gelijktijdig optreden van dezelfde reflex is. Dit zou ook kunnen verklaren waardoor mensen gaan gapen als ze moe zijn of als ze zich vervelen. Wanneer mensen moe zijn of lusteloos, gaan ze vanzelf langzamer ademen. Hierdoor bereikt minder zuurstof de longen en daalt het zuurstofgehalte van het bloed. Ook stijgt dan het koolstofdioxide gehalte. De reflex wordt nu in gang gezet en je moet gapen. Omdat veel mensen rond dezelfde tijd moe zijn, zullen mensen dan ook op ongeveer hetzelfde moment moeten gapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Quote uit een uitgebreid artikel:

Nagapen lijkt in niets op het imiteren van gedrag. Was dat wel zo, dan zouden de spiegelneuronen actief moeten worden, de neuronen waarmee we het gedrag van
anderen nadoen. Spiegelneuronen assisteren bij het na-apen van bewegingen of bij het invoelen van andermans ervaringen, zoals de pijn als die ander op zijn duim slaat.

Bij het nagapen zwegen de spiegelneuronen. Volgens de neurologen is blijkbaar geen sprake van invoelend imiteergedrag, maar eerder van een onbewuste reflex. Daarmee snappen ze nog weinig van de aanstekelijkheid. Er is wel gesuggereerd dat zulke reflexen het gedrag van groepsleden synchroniseren. Zo reageren vogels in een reflex als een van hen opvliegt, bij het zien van een roofdier. Zo'n reflex heeft overlevingswaarde.

Door mee te gapen zouden mensen ooit hun groepsleden erop hebben geattendeerd dat het tijd was om te gaan slapen, of om met z'n allen op jacht te gaan. Met elkaar in de pas lopen vergroot de overlevingskansen. En dat moet automatisch gaan, wat de hersenfoto's bevestigen. Vreemd genoeg bleek bij het nagapen de activiteit in de buurt van de amandelkern af te nemen. Dat cerebrale gebied registreert allerlei sociale aanwijzingen maar bij het nagapen werd het er bijzonder stil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier zijn nog wat andere antwoorden te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kudde gedrag, mensen associëren zich graag onbewust aan anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Empathie.
Dat heb ik tenminste altijd begrepen. Een soort van niet helemaal bewust inlevingsvermogen.

Mensen met een weinig empatisch vermogen zullen niet gapen als iemand anders gaapt.
Als je als empatisch mens kijkt naar een persoon die gaapt, leef je je in in diens gedrag en fysiologie. Hierdoor moet je zelf ook gapen. Dit blijkt uit het Engelse onderzoek waarbij proefpersonen in een wachtruimte werden gezet met iemand die veel gaapte. Tien keer in tien minuten, om precies te zijn. Hierna werd gemeten hoe vaak de proefpersoon met ze mee gaapte.

Veelvuldig meegapen is hierdoor dus een teken van goed inlevingsvermogen

Als je niet gaapt als je iemand anders ziet gapen, ben je nog geen kille en egoïstische klootzak!

Want ieder onderzoek kan wel weer door een ander onderzoek tegengesproken worden...