Wat kan ik doen tegen het trillen van handen als ik mijn armen optil?

4.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gebeurt dat altijd?
Annswers
12 jaar geleden
Ja eigenlijk wel, zal voorbeelden bedenken wanneer het heftig is.
Pieter2011
12 jaar geleden
(Spier)spanning door stress is de eerste gedachte die bij me opkomt. Bij chronische hyperventilatie komt het regelmatig voor dat je gaat trillen door spierspanning wanneer je bijvoorbeeld een kop koffie naar je mond brengt om te gaan drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drinken, roken?
Annswers
12 jaar geleden
@Pieter, dat zou heel goed kunnen. Had ook een tijd last van benauwdheid om idem reden. @ Evarist, ik rook niet en drink zelden.
bamibal
12 jaar geleden
@evarist61: de vraag is "wat kan ik doen" en jij antwoordt "drinken, roken"?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was geen antwoord maar een beknopte vraag.
Pieter2011
12 jaar geleden
@Annswers Dan zou het best eens een verkramping van je spieren kunnen zijn. Misschien heb je ook last van spanning in je nek of schouders? Ik denk dat de beste oplossing een combinatie is van rek-/strek- en ontspanningsoefeningen:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/carriere/43342-ontspanningsoefeningen-terwijl-u-werkt.html (Op het internet vind je vast wel meer sites met zulke oefeningen).
Ook het aanspannen en weer ontspannen van hand- en armspieren kan nog weleens helpen. Kijk maar eens of het helpt als je je spieren losmaakt. Als dat zo is, weet je in elk geval de oorzaak. Misschien zijn yoga-oefeningen dan een volgende stap?

Antwoorden (3)

Dat lijkt op overbelasting van je spieren.
Heb je de laatste tijd je armen zwaar
belast?dan staan je spieren zo gespannen
dat je gaat trillen.
12 jaar geleden
Annswers
12 jaar geleden
Ik heb wel vaak een rugtas om, zou dat kunnen?
Iets eten waar suiker in zit? Mss is het een tekort aan suiker.
Heb je dat al geprobeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt misschien een wat flauw antwoord, maar dat hangt echt af van wat de oorzaak is van het feit dat je handen gaan trillen op dat moment. En als je op díe vraag een antwoord wilt, zul je toch echt een arts moeten consulteren.

De oorzaken kunnen divers zijn; het meeste is ook al genoemd: hyperventilatie, spanning, verkeerde spierspanning, of (over)belasting van de spieren. Na een flinke inspanning (bijv. sporten) kunnen soms je handen behoorlijk trillen als je wat fijnere bewegingen probeert uit te voeren. Maar het kan natuurlijk ook een gebrek aan kracht zijn, en dat zou echt overal door kunnen komen, van inactiviteit tot allerlei neurologische aandoeningen. Gezien wat je verder beschrijft over je hyperventilatieklachten, is die hyperventilatie echter de meest waarschijnlijke oorzaak, eventueel samen met een ongecontroleerde spierspanning.

Wat je eraan kunt doen, is de volgende vraag. Als inderdaad hyperventilatie en spierspanning de oorzaken zijn (ga dus naar een arts, als je dat nog niet gedaan hebt) dan zouden diverse therapieën met betrekking tot ademhaling en ontspanning kunnen helpen. Wanneer het je zelf niet lukt om meer ontspanning te krijgen en je je ademhaling niet onder controle krijgt, kan het goed zijn hierin eens verder te zoeken.

Aademhalingstherapeuten kunnen je een betere ademtechniek aanleren, en oefentherapeuten Mensendieck of Cesar werken over het algemeen ook veel (meer dan fysiotherapeuten) met ademhaling, ontspanning en lichaamsgevoel. Specifieker op de interactie van lichaam en geest werken haptonomen, haptotherapeuten en evt. hypnotherapeuten. Ook die kunnen prima overweg met dit soort klachten. Of een psycholoog kan je technieken aanleren die de spanning kunnen verminderen, en je bewust te maken van je mentale spanning, zodat je daar op andere manieren mee om kunt gaan en je beter kunt voorkomen dat het zich direct lichamelijk uit. Een heel enkele keer schrijft een arts bepaalde medicatie voor (bètablokkers) waardoor je minder snel gaat trillen als je gespannen bent, om de vicieuze cirkel van spanning-trillen-meer spanning-meer trillen te helpen doorbreken. Maar behalve bij plankenkoorts wordt dit altijd gedaan in combinatie met andere, meer oorzakelijke behandelingen, en ook alleen wanneer dit echt noodzakelijk lijkt.

Maar om te weten wat van al die therapieën voor jou het meest geschikt is, zul je toch echt advies in moeten winnen van een deskundige, die jou bovendien als dat nodig is verder kan onderzoeken.