Een blauwe plek (bloeduitstorting) is een gevolg van een kapot iets in je lichaam. Hierdoor scheiden zenuwen een bepaald stofje af wat andere cellen activeerd. Hierdoor worden de bloedvaten in het kapotte gebied groter waardoor er sneller herstel op kan treden (meer aanvoer van goede stoffen en afvoer van afvalstoffen).
Een bijkomend effect van dit proces is dat de zenuwen gevoeliger worden (prikkels worden als heviger geregisteerd). Dit is nuttig omdat je zo het kapotte gebied ontziet en er dus beter herstel op kan treden.

Het heeft dus te maken met dat de zenuwen op normale prikkels (die normaal geen pijn doen) anders reageren, waardoor het wel pijn doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bloeduitstortingen ontstaan doordat bloedvaatjes in je huid zijn geknapt of gescheurd. Wanneer bloedvaatjes scheuren heeft ook in het weefsel er om heen wel schade opgelopen. Omdat er zenuwenuiteinden door lopen en deze geprikkeld worden voel je pijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pijn en de blauwe plek zijn vaak veroorzaakt door hetzelfde: te harde druk op een bepaalde plek.
Vaatjes beschadigen, bloed treedt eruit (dat zie je door de huid heen als blauwe plek), de plek zelf doet zeer van de klap of stoot of wat het ook was, en later soms nog wat meer pijn/gevoeligheid omdat de zwelling, hoe minimaal ook, zorgt voor extra druk.