Welke invloed zou t genetisch gemanipuleerde voedsel hebben op de mentale ontwikkeling van een kind?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

angst voor genetisch gemanipuleerd voedsel is niet helemaal onterecht.
om te consumeren lijkt me geen probleem. ons spijsverteringsstelsel laat niet veel heel van de aanpassingen.
een veel groter probleem is het feit, dat men nog niet voldoende weet, hoe en zo ja op welke manier en in welke mate het gemanipuleerde produkt invloed uitoefent op onze huidige natuurlijke omgeving. als gemanipuleerde gewassen zich gaan mengen met normale gewassen, wat voor inpact heeft dat dan. Zorgt dat dan automatisch voor verbetering van de al bestaande variëteiten, heeft het geen enkele impact, of ontstaan er draconische mengvormen, die explosief groeien en door giftige componenten de bestaande soorten (waaronder het dier homo sapiëns) bedreigen, misschien zelfs wel uitroeien.
voorstanders vermoeden dat het wel niet zo'n vaart zal lopen. tegenstanders hebben meestal 2 gedachtengangen. of ze zijn veel te voorzichtig, of ze denken, dat alleen het ergste kan gebeuren.
ik zelf zou het niet weten, net als de mensen die het wel zouden moeten weten. het is gewoon nog niet goed onderzocht. dat is voor mij echter geen reden, om er dan maar helemaal mee op te houden.
doemdenkers hebben gelukkig de ontwikkeling van het wiel ook niet tegen kunnen houden, ondanks het feit, dat er in de loop der eeuwen heel wat dodelijk ongelukken zijn gebeurd met toestellen, die er mee waren uitgerust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat si moeilijk te bepalen, daarvoor zou je onderzoek moeten doen door 1 kind alleen niet gemanipuleerd voedsel te laten en de andere kind gewoon wat de rest eet. En dan verschillen bekijken. Dit is al lastig omdat de mentalen ontwikkeling bij iedereen anders is, kan je de kinderen slecht met elkaar vergelijken.
Daarbij komt dat we meer genetisch gemanipuleerd voedsel eten dan de meeste mensen weten. Ik neem even het voorbeeld van bloemkool en broccolli. Dat eet eigenlijk iedereen wel, tegenwoordig zelfs de biologische varianten. Alleen zonder de mens hadden deze groentes niet bestaan! Ze zijn alletwee voortgekomen uit de mosterdplant. We hebben de plant aangepast en nieuwe soorten ontwikkeld.

Ik denk dat het eten van genetisch gemanipuleerd voedsel relatief weinig invloed heeft op de mens in het algemeen. Wat meer invloed heeft zijn de verbouw methodes. Bijvoorbeeld het bespuiten tegen ongedierte of de toevoeging van antibiotica(daar worden we uiteindelijk resistent voor als we het nodig hebben, het werkt dan dus niet meer(optimaal). Daarbij is het vermeiden van gemanipuleerd voedsel dus bijna onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Utrecht
14 jaar geleden
Je verward klassieke veredeling (bloemkool, broccoli) met genetische manipulatie!!!!
Je schilderij maakt het wel een erg suggestieve vraag.
De kans is echter groot dat genetisch gemanipuleerd (een variant op 'gekweekt' of 'gefokt' )voedsel een stuk minder impact heeft op de ontwikkeling van kinderen dan de junkfood en chemische troep waar we ze nu mee grootbrengen.

Je kunt ze altijd beter genetisch gemanipuleerde soja geven dan, pakweg, cola light of vrolijk gekleurde yoghurt. Beter een gemanipuleerd stuk komkommer dan een lollie of een ijsje. Beter een gemanipuleerde volkorenboterham dan een geraffineerde witte.

Ik heb recentelijk een onderzoek gelezen over een school voor probleemjongeren in Amerika waar ze alle moderne bewerkte suikerrijke en witmeelrijke producten uit het menu schrapten en vervingen door echt eten. Het gedrag van de kinderen veranderde zo snel zo grondig, dat ze eindelijk met ze aan het werk konden in plaats van alleen orde handhaven. En of dat echte eten aan de bron dan zodanig is bewerkt dat je er een grotere opbrengst van hebt, of minder vatbaar voor ziektes zodat je minder bestrijdingsmiddelen nodig hebt, doet niet of nauwelijks ter zake.

De weerstand tegen genetisch gemanipuleerd voedsel (dat als primair doel een grotere opbrengst heeft) is overigens met name enorm in westerse , weldoorvoedde landen waar aan niets gebrek is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad ook een punt dat veel mensen vergeten - het is makkelijk om tegen voedsel met een behoorlijke opbrengst te zijn, wanneer het gros van het voedsel jouw kant opgaat. Een luxe die een hoop mensen die moeite moeten doen om aan voedsel te komen niet hebben - zij zouden allang blij zijn wanneer ze iets behoorlijks te eten krijgen, onafhankelijk van of het nu wel of niet "genetisch gemanipuleerd" zou zijn.
We eten allemaal ons hele leven genetisch gemanipuleerd voedsel; de granen die we eten zijn door de eeuwen heen kunstmatig geselecteerd op opbrengst, hetzelfde geldt voor een heleboel groenten en vruchten (ik heb zelf op deze site wel een afbeeldingen geplaatst van hoe een natuurlijke, wilde banaan eruit ziet - en dat is niet dat gele, kromme, pitloze ding dat je in de winkel vindt), melk is grotendeels afkomstig van koeien die eeuwenlang selectief gefokt zijn op zuivelopbrengst, het meeste vlees dat je koopt komt van dieren die gefokt zijn op zo snel mogelijke groei zodat ze sneller opleveren, en minder onderhoud kosten...

Dit alles heeft zover ik weet geen negatieve invloed gehad op onze mentale ontwikkeling. Of het een positieve invloed heeft gehad is lastig, maar het zou kunnen dat door deze eeuwenlange selectie naar hogere opbrengst er inmiddels gewoonweg minder energie gestoken hoeft te worden in de voedselproductie, waardoor men meer tijd overhoudt voor zaken als onderwijs. En dan zou het dus een positief effect hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Utrecht
14 jaar geleden
weer zo'n domme reactie: klassieke veredeling (kruisen) zoals met granen en groenten gebeurd is GEEN genetische manipulatie!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe definieer je genetische manipulatie, als ik vragen mag?
helemaal niets. Genetisch gemanipuleerd of niet, we krijgen voortdurend DNA binnen. bij elke adem teug ademen we schimmels, gisten en bacteriën in. Dat wordt niet in ons eigen DNA ingebouwd nee. onmogelijk. Net als in alles wat we eten. Alles van voedingswaarde wordt glucose. om vreemd DNA in te bouwen zijn heel speciale technieken nodig. het is voor de volle 100% zeker dat DNA uit genetisch gemanipuleerd/ gemodificeerd eten, niet in jouw DNA komt. Gewassen worden gemanipuleerd om meer zetmeel per boon, maiskolf enz te krijgen. dus meer suikers voor ons lichaam. bezwaar ertegen is, dat gemodificeerde soorten de natuurlijke variant verdringt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Europa is altijd erg afhoudend geweest van genetisch gemodificeerd voedsel of ingrediënten daarvoor.
Er zijn dus ook maar erg weinig levensmiddelen in de Nederlandse supermarkt die GMO ingredienten bevatten.
Soja is nog de meest gebruikte maar vaak ook gegarandeerd non-GMO (Identity Preserved).
In bijv. de VS is gebruik van GMO minder problematisch.
Er is geen enkele invloed te verwachten van GMO voedsel op de mentale ontwikkeling van kinderen. Gebrek aan goede voedingsstoffen (vitaminen, mineralen en essentiële vetzuren) vormen een veel groter probleem.