Hoe groot is de kans dat er coeliakie vastgesteld wordt met endoscopie na negatieve uitslag op antistoffen?

Ik heb verschillende klachten die kunnen duiden op coeliakie: o.a. buikpijn, opgeblazen gevoel, obstipatie, vermoeidheid, haaruitval, diverse vitaminetekorten. Bloeduitslag op antistoffen bleek negatief, maar er wordt toch nog waarschijnlijk een endoscopie gedaan om het 100% zeker te weten. Hoe groot (procentueel) is de kans dat alleen via een endoscopie coeliakie vastgesteld, ondanks de negatieve uitslag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Het stukje hieronder is gekopieerd uit het het artikel in de onderstaande link. De professor uit het interview is één van de coeliakie experts in Nederland.
Je zou dan 50% kans hebben dat je toch coeliakie hebt.

"Er zijn tegenwoordig allerlei snelle antistoftestjes om coeliakie te detecteren, zoals die op antistoffen tegen gliadine in gluten, tegen endomysium en weefseltransglutaminase. Prof. Mulder: “Als een huisarts regelmatig een antilichaamtestje op coeliakie doet, dan ben ik al heel tevreden. Maar ze moeten wel bedenken dat die testjes in de helft van de gevallen negatief zijn bij volwassenen met minder uitgesproken vormen van coeliakie. Als er bij zo’n negatief testje toch duidelijke klachten zijn als diarree, een opgezette buik en bloedarmoede, moet je een endoscopie aanvragen voor een dunnedarmbiopt.”
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi, bedankt voor jullie reactie. Ik lees vaak dat een bloedtest rond de 90% zekerheid geeft en dat die endoscopie die andere 10% die geen antistoffen aanmaakt helpt te op te sporen. In de praktijk lijkt die bloedtest veel minder zekerheid te geven en ik lees veel verhalen van mensen die alleen via de endoscopie de diagnose coeliakie krijgen. Dus ik ga zeker voor de endoscopie om coeliakie uit te sluiten, dank!!

Andere antwoorden (1)

In sommige gevallen is het mogelijk om de diagnose te stellen door middel van bloedonderzoek. In het bloed van mensen met een ernstige vorm van coeliakie worden namelijk coeliakie-antistoffen aangetroffen. Deze test geeft echter geen zekerheid, met name bij mensen met minder ernstige vormen van coeliakie.
Het kan dus zijn dat een gastroscopisch onderzoek toch nog een bevestiging oplevert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die informatie die ik gaf kwam van de Maag- lever- en Darmstichting. Ik acht dit een betrouwbare site voor dit soort informatie. Bovendien staat in mijn antwoord 'in sommige gevallen'. Uw antwoord lijkt me voor de gemiddelde leek tamelijk onbegrijpelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jullie beide antwoorden kloppen volgens mij (zie ook reactie hieronder). Chbse heeft het over de betrouwbaarheid van de test ALS er antistoffen zouden zijn.
Hoofddorp haalt aan wat hieronder in het artikel ook genoemd wordt: dat op volwassen leeftijd en de klachten en de antistoffen minder duidelijk, of antistoffen niet aanwezig zijn. Bij een aantal auto-immuunziekten of zoals bijvoorbeeld bij herhaalde miskramen vermoedt men dat er nog (meer) antistoffen zouden kunnen zijn. Die zijn nog niet ontdekt. Die kun je dus (nog) niet meten.