Mag ik 2 paracetamol nemen samen met 400mg Ibruprofen?

Ik heb weken geleden mijn hamstring gescheurd en tot nu toe ging het wel zonder pijnstillers, maar vandaag verga ik van de pijn. Ik kan bijna niet zitten dus heb 1 Ibruprofen 400mg genomen, maar heb nog steeds veel pijn. Mag ik 2 paracetamol hierbij nemen?

Op internet zie ik overal wel staan dat Ibruprofen en Paracetamol samen kunnen, maar ik zie nergens hoeveel Paracetamol ik mag nemen.

4 jaar geleden
4.9K
Thecis
4 jaar geleden
+
Het kan inderdaad zijn dat het hetzelfde is, maar het kan ook zeker zo maar zijn dat er iets anders aan de hand is. Altijd daar goed voor uitkijken!
tinus1969
4 jaar geleden
In dit geval zou ik dat niet doen, omdat je eerst naar de huisarts moet. Je schrift namelijk dat je NU pijn hebt, terwijl je 'WEKEN GELEDEN' je hamstring ebt gescheurd. Er is dus een nieuw probleem, dat wel eens niets te maken kon hebben met die scheur van een paar weken geleden.

Antwoorden (1)

Twee tabletten paracetamol naast de ibuprofen is geen enkel bezwaar en zelfs aan te raden indien er onvoldoende pijnstilling optreedt.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, mag je altijd twee tabletten paracetamol innemen. De dosering voor een volwassene bestaat uit twee tabletten van 500 milligram. Je mag maximaal vier keer per 24 uur twee tabletten innemen, dus na minimaal zes uur weer twee stuks.
.... en sterkte natuurlijk!
__________

Met dank aan Thecis: bijsluiters adviseren 1-2 tabletten van 500 mg per keer, maximaal 6 tabletten van 500 mg per dag.
SimonV
4 jaar geleden
Iloon2punt0
4 jaar geleden
Dankjewel!
Thecis
4 jaar geleden
Aanvulling vanuit de patientbijsluiter (als voorbeeld even de AH 500 mg paracetamol genomen):
https://www.geneesmiddeleninformatiebank.nl/Bijsluiters/h103682.pdf Gebruikt u nog andere geneesmiddelen?
Gebruikt u naast Albert Heijn Paracetamol 500 mg nog andere geneesmiddelen, of heeft u
dat kort geleden gedaan of bestaat de mogelijkheid dat u in de nabije toekomst andere
geneesmiddelen gaat gebruiken? Vertel dat dan uw arts of apotheker.
Neem contact op met uw arts of apotheker voordat u paracetamol gebruikt, in het geval dat u
één van de volgende geneesmiddelen gebruikt:
 Barbituraten (groep van slaap- en verdovingsmiddelen)
 Bepaalde antidepressiva
 Probenecide (geneesmiddel tegen jicht)
 Chlooramfenicol (een antibioticum)
 Metoclopramide of domperidon (geneesmiddelen tegen misselijkheid en braken)
 Colestyramine (cholesterolverlagend middel)
 Warfarine en andere coumarines (bloedverdunners)
 Zidovudine (geneesmiddel gebruikt bij behandeling van aids)
Thecis
4 jaar geleden
 Salicylamide (een pijnstiller)
 Isoniazide (geneesmiddel tegen tuberculose)
 Lamotrigine (geneesmiddel tegen epilepsie)
Paracetamol kan de testresultaten van verschillende laboratoriumtesten beïnvloeden. Ook officieel is icm ibuprofen geen sprake van interacties.
Thecis
4 jaar geleden
Wat betreft dosering: De aanbevolen dosering is:
Volwassenen:
1-2 tabletten van 500 mg per keer, maximaal 6 tabletten van 500 mg per dag De DA geeft ook 6 tabletten per dag aan.
https://www.geneesmiddeleninformatiebank.nl/Bijsluiters/h103682.pdf Kruidvat ook 6 tabeltten per dag:
https://www.geneesmiddeleninformatiebank.nl/Bijsluiters/h22665.pdf Het kan zijn dat apothekers en ziekenhuizen afwijken van de hoeveelheden die in de bijsluiters staan. Dit mogen ze ook omdat het onder toeziend oog is van een arts / apotheker. maar vanuit de Vrije Verkoop is het max 6 tabletten per dag.