Hoeveel iproprufen/paracetamol mag je per dag?

http://www.topzorgverzekeringvergelijken.nl/informatie-over-pijnstillers-niet-voldoende Ik dacht altijd dat je wel 8 paracetamol ofzo per dag mocht, maar misschien is dit wel niet zo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon de bijsluiter lezen en je weet het....
Amadea
10 jaar geleden
Is afhankelijk van je gewicht.
SimonV
10 jaar geleden
Naast 1200 mg ibuprofen, mag je nog 2 tabletten paracetamol gebruiken. http://www.ziekenhuis.nl/medicijnen/n/nurofen/kunnen-ibuprofen-en-paracetamol-gecombineerd-worden/item8761
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik mis in alle antwoorden nog een belangrijke aanvulling. Ibuprofen mag niet met alle medicijnen gecombineerd worden, en als je maagklachten hebt, mag je het soms ook niet gebruiken. Dus als je nog een andere medicatie gebruikt, laat je dan informeren door je apotheek!

Antwoorden (4)

Normale gezonde mensen met pijn: maximaal 6 per dag van 500 mg.
Antwoord uit de Bijsluiter gehaald. Niet langer dan 14 dagen achter elkaar.
10 jaar geleden
Ibuprofen vanaf 12 jaar, 1200 tot 1600 mg per dag, hoeveel tabletten/oplossingen dat zijn hangt af van de sterkte van de tablet/oplossing.
Paracetamol vanaf 15 jaar, maximaal 3000 mg per dag.
Tenzij de arts anders heeft voorgeschreven, lees de gebruiksaanwijzing goed voor gebruik. Niet langer dan 14 dagen achtereen gebruiken, heb je dan nog 1 van deze pijnstillers nodig, raadpleeg dan je arts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ibuprofen voor volwassenen en kinderen vanaf 12 jaar: de maximale dosering is 1200 mg per 24 uur.

Paracetamol heeft de volgende gebruikelijke dosering:
Volwassenen en kinderen vanaf 15 jaar (> 55 kg lichaamsgewicht): maximaal 3000 mg per 24 uur.
Amadea
10 jaar geleden
Ik weet niet waar de anderen hun doseringen vandaan halen, maar de maximale doseringen liggen echt wel wat hoger.

Ibuprofen: doorgaans is 3 maal daags 400-600mg voldoende. Dat is dus 1800 kg per dag. Bij chronisch gebruik is 1600mg per dag de maximum. Bij ernstige pijn mag tijdelijk (max 3-4 weken) opgehoogd worden tot 2400mg per dag. De absolute max is dus 2400mg per dag, verdeeld over 4 giften (4dd600mg)

Paracetamol: de normale standaard dosering is 3 maal daags 1000mg. Bij chronisch gebruik ligt de officiële max op 2500mg per dag, maar ik heb nog nooit problemen gezien bij mensen die lange tijd 3000mg per dag gebruiken. Bij hevige pijn mag er tijdelijk opgehoogd worden tot 4 maal daags 1000mg, dat zijn inderdaad 8 tabletten van 500mg. Het kompas geeft geen termijn voor deze verhoging, de FTR heeft het alleen over kortdurend gebruik. De maximale dosering is dus 4dd1000mg oftewel 8 tabletten per dag.

Toegevoegd na 2 minuten:
Deze doseringen gelden voor gezonde volwassenen. Voor kinderen gelden andere doseringen. Ook kunnen ziektes of medicijnen invloed hebben op de maximale doseringen.