hoe lang werkt de diclolfenac door?

De diclofenac werkte naast maagbeschermers heel goed.Doordat ik nu 5 dagen niets meer slik, komt de pijn weer terug. De plek aan de zijkant van de heup steekt, maar het hele been voel ik tintelen, dovig zijn en zo...
Wat is jullie advies?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

Aan de huisarts vragen of je verder mag met de diclofenac. Hoewel hij je vermoedelijk zal adviseren over te stappen op een lichtere pijnstiller, paracetamol bijvoorbeeld. (Dat mag je ook gewoon gebruiken zonder hem eerst te verwittigen). Diclofenac werkt goed, maar het zijn geen snoepjes, dus als je dergelijke paardenmiddelen niet meer nodig hebt maar het met een paracetamolletje afkunt ; doen.
De kans dat je na het stoppen met de diclofenac ook meteen helemaal van de pijn af bent is natuurlijk niet zo groot. Daarna lichtere pijnstillers gebruiken zolang nog nodig, is eigenlijk heel standaard.

Maar mijn eerste advies zou zijn : neem sowieso contact op met je huisarts. Misschien zijn er nog verdere onderzoeken of behandelingen nodig. Slijmbeursontstekingen zijn klootzakken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Slijmbeursontstekingen zijn klootzakken." Amen to that! +1 Hoewel de ene keer veel pijnlijker is dan de andere keer, maar ik heb wel eens 's nachts liggen huilen met een slijmbeursontsteking. Niet zo erg als flinke zenuwpijn, maar het kan er wel in de buurt komen. En misschien nog als toevoeging: in plaats van of naast de paracetamol zou je ook ibuprofen kunnen gebruiken. Dat werkt beter bij ontstekingspijn dan alleen paracetamol. MAAR: je valt blijkbaar in een risicogroep voor maagklachten, gezien het feit dat je huisarts je ook maagbeschermers voorschrijft. Overleg dus eerst met je huisarts of gebruik van een ander NSAID (zoals ibuprofen) een optie is, en of je daar eventueel ook maagbeschermers bij nodig hebt. Maar inderdaad sowieso opnieuw contact met je huisarts. Die kan immers niet weten dat de klachten nog steeds aanwezig zijn als je dat niet laat horen.
Tja, zoals anderen ook al zeggen kan je toch echt het beste terug naar je huisarts.
Het klopt dat NSAID's (zoals diclofenac) goed werken tegen slijmbeursontstekingen. Aan de ene kant werken ze pijnstillend waardoor het weer mogelijk wordt om normaler te bewegen zodat de slijmbeurs weer sneller tot rust komt, aan de andere kant hebben ze een ontstekingsremmend effect zodat de slijmbeursontsteking nog weer beter tot rust kan komen.
Toch blijkt behandeling met NSAID's vaak onvoldoende.

Zoals anderen elders ook al zeggen val je schijnbaar in een risicogroep voor maagproblemen bij NSAID's. Dit blijkt ten eerste uit het feit dat de huisarts meteen al maagbescherming erbij gaf, maar ook uit het feit dat hij de NSAID's maar voor zo kort aanraadde; 10 dagen is immers een korte behandeling voor zo'n ontsteking. Dat de klachten weer terug komen is dus niet heel verwonderlijk.
Langer doorgaan met NSAID's (diclofenac, maar dat geldt ook voor ibuprofen, naproxen, aspirine enz) lijkt dus niet verstandig.

In dit soort gevallen geef ik normaal gesproken een injectie in de slijmbeurs. In de injectie zit dan een sterke ontstekingsremmer en een verdovingsvloeistof. Het lijkt misschien vervelend om in zo'n pijnlijke slijmbeurs te prikken (en dat is het natuurlijk ook) maar de pijn valt reuze mee en door de verdovingsvloeistof neemt de pijn verbazingwekkend snel af. Soms is de pijn na een paar minuten geheel verdwenen, de eigenlijke ontsteking neemt in de dagen daarna af door de ontstekingsremmer.
Deze injectie werkt zo goed, en is in mijn ogen zo patiënt-vriendelijk dat ik altijd aanbied om de behandeling hiermee te beginnen.
Natuurlijk zijn er altijd mensen bij wie het minder goed werkt en soms moet de injectie nog een keer herhaald worden.

Met zo'n injectie heb je geen problemen die wel bij de behandeling met NSAID's kunnen komen kijken. Of jouw huisarts dit soort injecties ook geeft zal je aan hem zelf moeten vragen.
Natuurlijk zou het ook zo kunnen zijn dat je niet in een risicogroep voor de NSAID's valt, maar dat er andere redenen voor de korte duur en maagbescherming waren. In dat geval is doorgaan met de diclofenac geen probleem, maar dat kan je dan beter toch voor de zekerheid bespreken met je huisarts.
Overstappen op paracetamol ipv diclofenac is ook nog een optie, maar daar zou ik duidelijk minder van verwachten dan van de diclofenac.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zie dat ik vooral de vraag "wat is jullie advies?" heb beantwoord en niet zozeer de hoofdvraag.
Diclofenac (inclusief de actieve metabolieten) heeft een halfwaardetijd van ongeveer 2-3 uur. Dit betekent dat je gedurende 6-9 uur een pijnstillend effect mag verwachten. Dit geldt voor de tabletten die 3 tot 4 maal daags ingenomen moeten worden.
Er bestaat ook diclofenac retard waarbij de diclofenac veel langzamer afgegeven wordt. Hierdoor hebben deze een werking van ongeveer 12 uur. Deze retard tabletten moet je 2 maal daags nemen. Hoe lang ze werken is dus afhankelijk van welke vorm je gekregen hebt.