Waar vind ik referentiewaarden van diverse bloedwaarden?

Ik ben op zoek naar de referentiewaarden (normaalbereik) van diverse bloedwaarden. Met name lactaatdehydrogenase (LDH), kreatinine (KREA) en creatinekinase (CK, CPK), maar een lijst met alle bloedwaarden en hun normaalbereik zou welkom zijn.

Waar vind ik een betrouwbare lijst met referentiewaarden?

Cryofiel
8 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je een weekje of twee geduld hebt, dan moet ik weer voor de bloedcontrole en op de lijst die ik dan krijg staan naast mijn bloedwaarden ook de normaalwaarde voor de hele santekraam. Durf alleen zo niet te zeggen of ook precies die waarden er bij staan.
tinus1969
8 jaar geleden
RTFW: https://en.wikipedia.org/wiki/Reference_ranges_for_blood_tests
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een waarschuwing: de referentiewaarden zijn alleen geldig voor het laboratorium dat ze verstrekt. Hoewel veel tests zijn gestandariseerd kunnen de waarden verschillen per laboratorium.
In de bron staat de lijst met referentiewaarden zoals in de diverse regio's gelden.
De meeste gangbare analyses kun je er vinden. Bronnen:
- https://www.nvkc.nl/klinische_chemie/referentiewaarden.php
Cryofiel
8 jaar geleden
@Marleen, als je volgende week die lijst met normaalwaarden krijgt, houd ik me aanbevolen voor een kopietje! Zou je tzt me een PB kunnen sturen?

Het beste antwoord

Misschien heb je iets aan deze lijst ? Hij is wat te lang om te koperen, dus ik geef de link.

Lactaatdehydrogenase (LD)
volwassenen, IFCC-methode
135-225 U/l

Creatinine, bloed
Jaffé-reactie (kinetisch), mannen
80-125 µmol/l
Jaffé-reactie (kinetisch), vrouwen
70-100 µmol/l

Creatinekinase (CK)
mannen
< 200 U/l
vrouwen
< 170 U/l
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
Goeie link

Andere antwoorden (1)

Download de gratis versie van het Coëlho Zakwoordenboek van de Geneeskunde App op je telefoon of tablet en druk op het symbool : waarden. Daar vind je dan referentiewaarden die je zoekt (verdeeld over verschillende onderwerpen b.v. LDH vind je onder diabetes)