Hoe meet je je tamponmaat op?

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn zoveel verschillende merken en maten. Hoe weet je welke bij je past, zonder een fortuin kwijt te zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verpakkingen geven je toch echt de keus uit verschillende maten en merken. Helaas want ik snap er niets van. Terwijl ik niet blond ben.

Het beste antwoord

Alle maten passen. De vagina is een zeer flexibel orgaan, waar alles in past en in blijft zitten, van een miniminitampon maatje potloodje, tot een complete baby (al vergt dat wel wat voorwerk).

De maat van de tampon is dan ook niet afhankelijk van je vagina, maar van de hoeveelheid bloedverlies. Hoe kleiner de tampon, hoe minder bloed hij kan opvangen. En hoe groter, hoe meer.

Het is echter niet altijd 'hoe groter hoe beter', want het is niet de bedoeling dat je een tampon uren en urenlang inhoudt. Beter kun je dus met de kleintjes beginnen. Merk je dat je daarmee vaker moet verschonen dan praktisch is (meer dan elke pakweg 2 uur), dan kun je overstappen op een grotere maat. Vaak is de kleinste maat ook voldoende voor de laatste dagen. De allergrootste tampons heb je eigenlijk pas nodig bij extreem bloedverlies, zoals bij het dragen van een spiraaltje of bij vleesbomen. Voor een normale menstruatie zijn ze altijd te groot, met name met het oog op tamponziekte.

Het beste kun je dus gewoon normal kopen, en is die na vier uur nog niet vol / erg droog, dan kun je overstappen op mini. Ben je de hele dag aan het dweilen met de kraan open, dan stap je over op een super-maat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooie inleiding :P +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu weet ik nog niet wat tamponziekte is, maar dat was mijn vraag dan ook niet... Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (10)

Gewoon proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de winkel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou 't niet in de winkel proberen... Haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beter van een vriendin
De maat van een tampon heeft te maken met de hoeveelheid bloed verlies.
Bij lichte dagen (zoals de eerste dag en de laatste) is een mini of normale tampon vaak voldoende, bij meer bloedverlies gebruik je een grotere maat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer is bloedverlies matig/normaal/veel? Per persoon is de cyclus en mate van bloedverlies verschillend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan je alleen zelf inschatten. Daar kan ik niets zinnigs over zeggen.
Gemiddeld verliest een vrouw per menstruatie 15 cc bloed.
Verder is het absorbtie vermogen per tampon en merk verschillend.
http://www.menstruatie.net/index.cfm/118/Hoeveel-bloed-verliest-een-vrouw-tijdens-haar-menstruatie
Je pink is mini, je wijsvinger normaal, en je duim maxi!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet niet alleen de tampon maat meten.
Ook de maat van de afsluitende ruimte is belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begin met een klein model.
Zeker als je heel jong bent en/of nooit sex hebt gehad.

Die voldoen meestal en je merkt zelf wel of het genoeg is voor een periode dat je de tampon kan verwisselen.

Als het niet genoeg is, dan neem je een maat groter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop bijvoorbeeld een middelmaat, die wordt meestal op de verpakking "normaal" genoemd en LEES dan thuis de bijsluiter goed.
Behalve de gebruiksaanwijzing staat daar ook: "gebruik het kleinst mogelijke formaat"

geldverspilling is het in elk geval nooit, want al zou je alle maten inkopen, ooit komen ze vanzelf van pas. Elke maat is ooit nl. wel een keer te gebruiken, maar zolang je er nog onwennig mee bent is 1 maat, of desnoods 2 verschillende maten voldoende.

als je bij die allereerste na een uur of 4 nog niet aan vervanging toe bent, dan had je toch echt een kleinere nodig gehad.

verder is het lastig om een ander advies te geven omdat je 't gewoon moet leren/ervaren door gewoon maar te doen. net zoiets als eten. stel dat iemand nog nooit belegde broodjes heeft gekocht, en wat eten wil kopen. als die dan vraagt welk formaat, dan is dat door een ander lastig te antwoorden omdat die niet weet hoeveel trek die heeft, en hoe snel die vol zit.
zo is dat bij tampons ook.

neem een kleine, koop desnoods de állerkleinste die je vinden kunt, maak de verpakking open, LEES de bijsluiter (gewoon alle Nederlandse tekst, zonder wat over te slaan) en probeer dan maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je pas geleden voor het eerst ongesteld bent geworden, ben je het nog niet gewend. Zo weet je niet hoe lang je kunt doen met een maandverbandje of tampon, weet je niet of de sterkte van de buikpijn normaal is, en weet je niet of de hoeveelheid bloed normaal is of misschien weinig.

Het is natuurlijk moeilijk en eng om dit zomaar proberen in te schatten; doorlekken wil je natuurlijk voorkomen!

Wat ik zelf heb gedaan is de maat "normaal" genomen.
De grootste maat zul je, zeker als je pas net voor het eerst ongesteld bent geworden, niet zo gauw nodig hebben.
Je kunt vervolgens de tampon beter te kort dan te lang laten zitten. Vervang hem desnoods om het uur; zo zie je of het echt nodig was of niet en kun je later dus vanzelf inschatten of je hem iets langer kunt laten zitten.
Aan de hand daarvan kun je dus ook gaan bepalen of je een grotere of kleinere tamponmaat kunt gebruiken.

Maak je geen zorgen; na verloop van tijd leer je als het ware je eigen ongesteldheid kennen en weet je precies op welke dagen je welke tampon nodig hebt, en wanneer je deze moet vervangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door hem erin te stoppen
Past die?
Dan zit je goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Totaal niet dus. Dat soort antwoorden heeft de vragensteller helemaal niets aan - integendeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit antwoord had ik van iemand anders verwacht. Zijn naam begint met een X en eindigt met inix. Maar ssssst ik noem geen namen :)
Korte antwoord: gewoon proberen, klein beginnen, regelmatig checken, voor de zekerheid een inlegkruisje eronder houden. Totdat je de voor jou ideale maat gevonden hebt (hoewel dat ook per dag kan verschillen natuurlijk).

Sommige tampons absorberen meer vocht omdat ze langer zijn, in plaats van dikker. Weet alleen helaas niet meer welke.

Verder hieronder nog wat info van Tampax (dus tja wel reclame) http://www.beinggirl.nl/vraagiris/veelgestelde-vragen.php

We raden je altijd aan dat je het soort tampon aanpast aan de hoeveelheid vocht die je verliest, niet aan je leeftijd of gewicht. Het is verstandig eerst een tampon met het laagste absorptievermogen te gebruiken. Tampax® Compak is speciaal ontworpen voor meisjes die voor het eerst een tampon gebruiken. Ze hebben een dunne inbrenghuls, waardoor de tampon gemakkelijker in te brengen en te plaatsen is. Tampons met inbrenghuls zijn ideaal voor je eerste tampongebruik. Als je je tampon vaker dan eens in de vier uur moet verschonen, kun je misschien beter een tampon met een hoger absorptievermogen gaan gebruiken. Als je daarentegen een tampon verschoont nadat je die acht uur hebt gedragen en deze nog niet is doorweekt, moet je overstappen op een tampon met een lager absorptievermogen of maandverband gaan gebruiken.

Toegevoegd na 6 minuten:
het ene merk gebruikt andere grondstoffen dan het andere. Hoe goedkoper de tampon, des te meer risico dat ie een beetje uit elkaar valt of gewoon minder goed absorbeert. Dan moet je m dus vaker verwisselen.

Misschien is het wel ongeveer zo: een dure mini-tampon absorbeert even veel als een goedkope super-maat. En het hangt van je eigen binnenruimte af hoe (on-)prettig het is om een grotere te verwisselen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal is meestal de beste maat voor het bloedverlies.
Normaal gesproken ''passen'' alle maten en er word ook niks voor altijd uitgerekt dat is een fabeltje.

Als je bijna niet meer ongesteld bent(of net ongesteld word) verlies je minder bloed en dan is word de tampon niet meer helemaal rood (stroef aanvoelen bij uithalen), dan kan je over gaan op mini omdat het niet fijn voelt.

Maxi gebruik je als je veel bloed verliest; dus als een normale tampon na korte tijd bijv 1 uur niets meer opneemt dan moet je wel...Na zwangerschap word deze ook vaak gebruikt.

Toegevoegd na 1 minuut:
O.B is een goed merk,wel iets duurder dan anderen.
Als goedkoop merk zou ik kruidvat nemen.