Waarom raken sommige mensen sneller verslaafd dan andere mensen?

Ik kan met gemak elke keer wanneer ik uitga een pakje sigaret oproken en kan daarna weer zonder problemen stoppen. Veel mensen zullen daarvan verslaafd raken.

Ook zijn er mensen die van 1 keer cocaine gebruik verslaafd raken en en ander is gelijk verslaafd.
Hoe kan dit? Waar ligt dit aan? Heeft dit met de emotionele toestand van die persoon te maken of met wat anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Verslaving werkt in je hersenen.
Als je hersenen normaal een seintje van je zintuigen krijgen dat je blij bent wordt er in je hersenen dopamine gemaakt. Dopamine gaat op receptoren in je hersenen zitten, waardoor je een goed en fijn gevoel krijgt.
Receptoren zijn eiwitten die op een cel zitten. Heel veel eiwitten zwerven door je hele lichaam en kunnen dan op die receptoren gaan zitten. Hierdoor wordt de receptor geactiveerd en gaat deze signalen geven naar de cel, waardoor deze dan weer een bepaald signaal afgeeft
Als je een drug neemt wordt er dopamine aangemaakt in je hersenen, waardoor je dus een blij gevoel krijgt.
Volgens de Amerikaanse onderzoekers veranderen de verslavende stoffen je hersenen en vooral de gevoeligheid van de dopaminereceptoren. Door het gebruik van verslavend stoffen worden er meer dopamine receptoren gemaakt in je hersenen. Daardoor ontstaat er in je hersenen eerder een reactie met dezelfde hoeveelheid verslavende stof. De gevoeligheid van de receptoren bepaald dus hoe snel en goed een bepaalde stof in je hersenen werkt. Hoe gevoeliger de receptor hoe sneller en beter de stof werkt. Dus als je een van de bovengenoemde verslavende stoffen gebruikt krijg je dus een extra goed gevoel en dit gevoel kun je alleen krijgen door de verslavende stoffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

omdat sommige mensen zo ongelukkig zijn en hun geluk vinden in hun middel..daarom..en geen andere reden, als je eenmaal heb gemerkt dat DAT middel jou gelukkig maakt, wil je niet meer zonder.........zie het als liefde..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijnt dat mensen die gevoeliger zijn voor het krijgen van obsessies, ook sneller verslaafd kunnen raken. Ze doen iets één keer, merken hoe lekker ze zich er van voelen, en zijn vervolgens al 'n beetje geestelijk afhankelijk. Vervolgesn willen ze snel weer dat gevoel.

Je kunt dus al een soort 'instelling' in je hoofd hebben, die je gevoeliger maakt.

Dit is wat ik me heb laten vertellen op een voorlichtingsavond van Novadic Kentron, experts op het gebied van verslavingszorg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt
De ene is gevoeliger dan de andere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk met je persoonlijkheid.

Men kan wel in verleiding komen door zijn omgeving maar in de meeste gevallen heb je zelf ooit die keus gemaakt.
Dat begon bij het denken.

Hoe sterk sta jij in je schoenen.. Mentaal.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hoe dat kan, waar dit aan ligt?

Denk aan onze wereld waar we nu in zitten en blijkbaar graag willen ontlopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van mening dat verslaafden(drugs) emotioneel het echtte leven niet aankunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn wel degelijk factoren gevonden, die er op wijzen dat de gevoeligheid voor verslaving een erfelijk aspect heeft.
Als je wilt kan ik eens wat bronnen gaan opzoeken...
14 jaar geleden
Het heeft in ieder geval ook te maken met de hersenen, er bestaat een plek die ‘verslavingscentrum’ wordt genoemd. Hoe makkelijk en hoe erg je verslaafd wordt heeft te maken met de structuur en activiteit daarvan.

Feit: ik heb iemand gekend die rookte als een schoorsteen en daar onmogelijk zonder kon. Op enig moment krijgt hij een hersenbloeding, beschadigt een deel van zijn hersenen maar krabbelt weer op. Nadien nooit meer een sigaret aangeraakt, nooit meer zelfs maar de geringste neiging daartoe gevoeld. Z’n verslavingscentrum was kaduuk geraakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat die mensen zwakker van geest zijn dan anderen.