Wat te doen tegen ontstoken pees hamstring-knie?

Sinds ik naar Rock Werchter ben geweest heb ik zeer aan m'n linkerknie. Meer bepaald gaat het volgens mij over de pees tussen m'n knie en hamstring.
Volgens mij komt het door het voortdurend dansen, rondlopen (elke dag enkele km's van camping naar festivalweide, vermoeidheid,..)

Nu, een week later is de pijn zo goed als weg, maar toen ik benen wou
trainen in de gym (leg curls waarbij je de hamstring traint) kreeg ik weer pijn aan die pees.

Wat kan ik het beste doen om de ontsteking weg te laten gaan?
M'n training voor benen is wel redelijk zwaar:
105kg leg press
45kg leg curls
55kg leg extensions
60kg calf raises

De pijn begon bij de leg curls (uiteraard omdat deze de hamstring isoleert) en kwam bij de andere oefeningen niet echt voor.

Is het de bedoeling dat ik de pees volledig laat rusten? Of toch licht activeer? Bv met 20kg leg curls? Of stretchoefeningen?
Wat zou het beste zijn om de pees te laten genezen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Het is belangrijk om in beweging te blijven, maar wel op een laag pitje. Je trainingen waren hiervoor inderdaad erg pittig.

Probeer je oefeningen wel te doen, maar zoals je zelf al aangeeft: met een lager gewicht. Zo nodig even zonder gewicht, en een lagere frequentie
Houd dit een aantal keren vol en probeer daarna langzaam op te bouwen.

Hoe vaker je de pees teveel belast, hoe langer het duurt voor je weer helemaal genezen bent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je bent met een overbelaste spier weer vol gaan trainen.
Volkomen logisch dat dat weer pijn geeft.
Bij dansen gebruik je spieren die dat gewoonlijk niet gewend zijn, die raken overbelast.
Net zo als 1 km achteruit lopen, dat geeft ook problemen, terwijl vooruit lopen een makkie is.
Pas je schema om te trainen even flink aan, dus korter en lichter.
Geheel rust nemen is voor spieren vrijwel nooit goed.
Zit je op een sportschool, vraag even een ander schema.
Traumeel zalf op de geblesseerde spier, geeft bijna altijd een goed resultaat.