Na hoeveel dagen kan een wond geïnfecteerd raken?

Vorige week maandag ben ik geopereerd en nu ben ik bang dat mijn wond ontstoken kan worden, omdat ik binnenkort op vakantie ga. Na hoeveel dagen kan een wond niet meer geïnfecteerd raken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Als de wond dicht en droog is, wordt de kans op infectie wel heel klein. Helemaal uitsluiten kan je een infectie niet.
jc54
8 jaar geleden
Een wond kan altijd geïnfecteerd raken; van het moment dat hij ontstaat tot aan het moment dat de wond genezen is. Naarmate een wond langer open is neemt de kans op een infectie toe.
Meestal is een wond na een operatie na een week wel zodanig genezen dat de huid gesloten is. Zodra dat het geval is kan er eigenlijk geen nieuwe infectie meer ontstaan. Hoe lang het precies duurt voordat je wond genezen is, is zonder verdere informatie niet te zeggen.
Ook nadat een wond genezen is blijkt er soms nog wel een infectie te bestaan. Hoewel dat dan pas symptomen geeft als de wond al dicht is is de eigenlijke infectie dan toch ontstaan toen de wond nog niet geheel gesloten was.