Mijn lichaam,knakt is dit gezond?

Eerst knakten alleen mijn,knien., Daarna begon ik mijn vingers te knakken., en nu knakt ook regelmatig mijn enkel, elleboog en schouder. Wat is dit

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
63.9K

Antwoorden (3)

Krakende en knakkende gewrichten zijn een veelvoorkomend verschijnsel. Als het af en toe voorkomt kan het geen kwaad. Als je gewrichten heel vaak knakken of kraken kun je daar wel last van hebben. Er zijn verschillende redenen waarom gewrichten geluid maken bij het bewegen. Veelal is de oorzaak mechanisch van aard.

Als een gewricht vaak knakt of kraakt kan dat een aanwijzing zijn dat het gewricht hypermobiel is. Dit betekent dat het gewricht flexibeler is dan normaal. Meestal kan dat geen kwaad. Als je er last van hebt kun je de spieren rondom het gewricht trainen. Hierdoor wordt het gewricht meer gesteund, waardoor het minder beweeglijk wordt. Een arts of specialist kan bevestigen of je hypermobiele gewrichten hebt. Knakkende gewrichten kunnen ook een aanwijzing zijn dat de spieren rondom het gewricht zijn verkort. Dit zorgt ervoor dat het gewricht deels ‘uit het lood’ schiet tijdens het gebruik ervan. Rek- en strekoefeningen kunnen dan helpen.

Krakende of knakkende gewrichten kunnen ook het gevolg zijn van verminderde gewrichtsvloeistof. Deze zorgt voor de smering van het gewricht. Normaal gesproken is dit een stroperige substantie, die nauwelijks geluid geleidt. Vaak als gevolg van een slechtere doorbloeding wordt de vloeistof in het gewricht minder of van mindere kwaliteit. De vloeistof wordt dan wateriger. Het geluid, wat door de wrijving tussen de kraakbeenvlakken ontstaat tijdens bewegen, wordt in de waterige vloeistof beter geleid en dat hoor je dus duidelijker. Constant krakende en knakkende gewrichten kunnen ook een aanwijzing zijn dat het kraakbeen in het gewricht versleten is. Dit heet artrose. Als je veel last hebt van krakende of knakkende gewrichten met pijn, is het verstandig om een arts te raadplegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lucht tussen je gewrichten. dat knakt als het heen en weer beweegt als het ware. heeft de ene mens vaker aan de andere en is compleet normaal. je krijgt er ook GEEN reuma van zoals vaak beweerd word.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, wat je hoort is gas in de vorm van belletjes wat "kapot knapt" wat tussen je botten zit dan op dat moment, wat klinkt als knakken. Niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mag ook Gas heten haha :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snap de minnen niet
Als het geen pijn doet, is het bijna altijd onschuldig. Knakken komt meestal door het opheffen van het vacuüm in het gewricht, waardoor het gevormde gas in de gewrichtsholte dit geluid produceert. Dit type knakken is iets dat ontstaat als je een tijdje in één houding hebt gezeten, en je kunt het niet eindeloos herhalen. Dit kun je dus zelf testen: als je knie bij een bepaalde beweging knakt, en je kunt hem dan pas na een tijdje weer opnieuw knakken, dan heeft het geluid te maken met die gasvorming in het gewricht. Maar als je telkens bij dezelfde beweging achter elkaar maar door een gewricht kunt knakken, is er iets anders aan de hand.

Dat kan zijn, wat ik meen Pelle al noemde, een hypermobiliteit van de gewrichten. Dat is een grotere beweeglijkheid, waardoor je gewrichten flexibeler zijn dan normaal. Bij hypermobiliteit hoor je vaak het overmatig knakken van diverse gewrichten. Hypermobiliteit kan diverse oorzaken hebben. Het kan totaal onschuldig zijn, waarbij niets anders aan de hand is dan dat je leniger bent dan gemiddeld, maar hypermobiliteit kan ook onderdeel zijn van bepaalde erfelijke bindweefselafwijkingen. Hierbij is het bind- en steunweefsel minder goed aangelegd, en kunnen gewrichten ook snel instabiel worden. Maar ook de vorm van het gewricht kan een rol spelen, (ook hier weer kunnen aangeboren afwijkingen in meespelen, hoewel het dan meestal maar gaat om één (type) gewricht) slijtage van het kraakbeen kan veel knakken en vooral kraken geven, weinig bewegen kan het gewricht kwetsbaarder maken en ook je spieren minder soepel, waardoor gewrichten sneller knakken, en nog veel meer.

Ik stap weer even van de mogelijke afwijkingen af, want in veruit de meeste gevallen is kraken totaal onschuldig. Gewrichten hóren te kraken, of in elk geval tot op zekere hoogte. Als je door je knieën gaat bijvoorbeeld om op je hurken te zitten, dan zul je je knieën horen. Als je je vingers overstrekt, knakken ze. Dat is allemaal heel normaal, en heeft dus te maken met die gasverplaatsing in de gewrichtsholte. Dus nogmaals: als je verder geen klachten hebt, dus geen pijn, geen last van blokkerende gewrichten, geen last van gewrichten die van hun plek lijken te schieten, geen last van hele stijve gewrichten of niet goed kunnen buigen of strekken, dan is er totaal geen reden tot zorg. Als je wél klachten hebt, is het verstandig om eens naar je huisarts te gaan. Maar dan niet vanwege het knakken van je gewrichten, maar vanwege de klachten die je hebt.