Waarom wordt een verstandskies verwijderd?

Als je er last van hebt dan snap ik het, maar gaat de pijn niet over op den duur?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Hieronder een samenvatting van veel voorkomende indicaties waarom verstandskiezen verwijderd worden:

* Ontsteking van het tandvlees wat vaak gedeeltelijk over de verstandkies heen ligt (pericoronitis),
* Niet geheel doorbreken of scheef doorbreken, waardoor ze niet goed schoongehouden kunnen worden en/of op niet meer goed dicht gebeten kan worden/ op wang bijten.
* Tandbederf, welke door de moeilijkheidsgraad of ligging of functie van de verstandskies niet zinvol/ mogelijk is om te vullen.
* Tandvlees ontsteking (parodontitis) met botverlies rondom de verstandskies.
* Voorkomen van (verdere) beschadiging van de kies ervoor, doordat de verstandskies er tegenaan duwt (resorptie), of door bijv. de aanwezigheid van tandbederf en/of tandvleesontsteking.
* Voorkomen van het ontstaan van een cyste of zelfs tumor, hoewel de kans hierop gelukkig klein is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ze worden niet altijd verwijderd.alleen als ze in de toekomst problemen gaan opleveren,zoals ruimte gebrek.dan zouden je anderen tanden naar voren gedrukt worden en dat is zonde..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat een verstand kies meestal voor problemen gaat zorgen in de toekomst haalt men deze er vaak al van tevoren uit
De pijn kan weggaan maar ook terug komen.
veel mensen stellen het trekken van een verstandkies altijd uit omdat men daar tegen opziet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze kunnen scheef groeien en de rest van je tanden mee duwen en gewoon flinke schade aanrichten aan je tandvlees.
Als je het er niet mee eens bent kan e altijd second - opinion aanvragen bij een andere tandarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een verstandkies is nog een overblijfsel van de evolutie. Tegenwoordig hebben wij het niet meer nodig. Deze kiezen zijn ook veel zwakker dan andere kiezen, dus op den duur gaan ze sneller bederven. Bovendien liggen ze zo ver naar achteren dat je er niet goed bij kunt met het poetsen.

Ook is de kaak vaak niet ingesteld op verstandskiezen waardoor ze scheef groeien of zelf niet kunnen doorkomen en tegen de wortel van een andere kies groeien.

Kortom, we hebben ze niet nodig en ze bezorgen ons vaak last.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn tandarts trekt liever geen verstandskiezen als het even niet nodig is. Ik ben zelf 41 en ik heb al mijn verstandskiezen nog gewoon. Zolang je ze gewoon goed poetst en ze verder gewoon gezond zijn is er geen enkele reden om ze te trekken.