Wanneer het trommelvlies geneest, gaat het oorsuizen gewoon over.

Een infectie van het middenoor kan een ontsteking en zelfs een gedeeltelijke vernietiging van het trommelvlies veroorzaken. Dit is de meest voorkomende oorzaak van een gat in het trommelvlies. Kleine gaatjes kunnen spontaan genezen, maar de grotere gaatjes blijven soms open en vormen dan een toegangspoort voor infecties van het middenoor.

Behandeling
Tegen de pijn kan aspirine of een ander pijnstillend middel genomen worden. Een huisarts/KNO-arts kan een antibioticum voorschrijven om te voorkomen dat er zich een ontsteking in het middenoor ontwikkelt. Ook mag er geen vocht in het oor komen tijdens het genezingsproces.
Het trommelvlies zal meestal binnen twee maanden genezen.
Erna55