Is er een grote kans dat die grote vulkaan in Ijsland ook gaat uitbarsten?

En is het dan niet gevaarlijk voor de meeste Europeanen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Die kans is inderdaad aanwezig. Er zullen altijd aanwijzingen zijn dat de grote broer ook gaat uitbarsten.

"Previous eruptions of Eyjafjallajökull have been followed by eruptions at its larger neighbour, Katla."

Kijk ook in de link van de uitbarsting van Mt. St. Helens in 1980. De asdeeltjes gingen de hele wereld over en er werd gewoon gevlogen. Rondom de vulkaan werd er uiteraard wel minder gevlogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer zo'n goede opmerking. Want waarom konden de vliegtuigen toen wel vliegen . Misschien zat de aslaag hoger in de atmosfeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook afhankelijk van de dichtheid en samenstelling van de as.

Andere antwoorden (2)

Natuurlijk bestaat er een goede kans dat ook de Katla en de Hekla binnenkort gaan uitbarsten, immers is er behoorlijk veel vulkanische activiteit onder de grond in IJsland. Er zijn grote tremors gemeten op de apparatuur, en de Katla ( de grootste ) barst wel vaker uit. Plaatselijke bevolking, dat zijn toch de mensen met de ervaring, geloofd dat binnen nu en een week de Katla zal uitbarsten.
Ook is het zo dat bij de laatste uitbarsting van de Katla in 1821, ook eerst de Eyjafjallajokull uitbarstte. Ze zijn met elkaar verbonden en de activiteit van de Katla is de afgelopen dagen met 200% toegenomen en dat is in vulkanische begrippen gigantisch te noemen.
Als de Katla uitbarst dan is het probleem evenredig groot aan de kracht waarmee zulks gepaard gaat, de Katla is namelijk veel heftiger en zal voor heel veel meer problemen gaan zorgen dan de Eyjafjallajokull, die nu al zes dagen de wereld en met name Europa danig in haar greep houdt. Voorwaar geen prettig vooruitzicht me dunkt.

Toegevoegd na 2 uur:
Webcam Katla voor actuele beelden, nu is er nog niets te zien, maar wie weet (:
http://www.ruv.is/katla/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Katla De laatste uitbarsting van de Katla was in 1918. Gemiddeld heeft deze vulkaan eens in de 40-80 jaar een uitbarsting. Het is dus hoog tijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Das helemaal juist Beemertje (:
Maar de laatste keer dat de Eyjafjallajokull vóór deze keer uitbarstte was in 1821 en triggerde net als de gedocumenteerde 3 maal daarvoor de eruptie van de Katla, dus een 100% score in de "gedocumenteerde" geschiedenis van de twee vulkanen. Nu is 40-80 jaar een verwaarloosbare tijd in de geschiedenis. Het vermoeden bestaat en bestond dat de Katla een bijna onzichtbare eruptie heeft gehad in 1955, maar dat de uiterlijke kenmerken verborgen zijn gebleven onder de ijskap.
We zullen het moeten afwachten, in ieder geval hou ik de websites in de gaten omtrent dat IJslandse 'geborrel' (:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wauw, thanks for the cam link!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op die webcam, is die trilling op de voorgrond een kwaliteitsprobleempje of is het hittetrilling? De webcam geeft trouwens de eyjafjallajokull aan , maar de link Katla en aan de situatie te zien is het dus echt de Katla
Ik ben er ook heel benieuwd naar. Op onderstaande site kun je actuele foto s van de uitgebarste vulkaan vinden. Het lijkt erop dat het mindert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is inmiddels ook weer achterhaald, de activiteit is weer toegenomen. http://en.wikipedia.org/wiki/2010_eruptions_of_Eyjafjallaj%C3%B6kull "On 19 April 2010, (also according to IMO) the ash cloud reached a height of 4 km and up to 5-6 Km height south of the eruptive site. The IMO indicated that the ash producing phase of the eruption is giving way to a phase of lava flow. Magma splatters (1.5-3km) into the air were detected. On 20 April 2010, Al-Jazeera english service correspondent David Chater, reporting from Hvolsvollur in southern Iceland, said that the volcano has begun spewing lava and heavy volcanic ash again, after appearing to calm down in the previous 24 hours. He said the activity at the volcano began to increase again late on 19 April and, "We are seeing a spectacular light show right now... fresh, huge bursts of lava flowing over the rim in front of me. There is fresh volcanic activity." He also noted a much heavier cloud of ash rising throughout Monday and drifting towards the Atlantic."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik denk dat de berichtgeving in onze omgeving een hele hoop ""wishful thinking"" is.
Ik weet zeker dat ik niet met een vliegtuig ga.
Kijk even op die site, de foto s zouden actueel zijn. (die site die ik aangeef)