Waarom zijn je oorlellen meestal koud?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Omdat je waarschijnlijk koorts hebt als ze warm aanvoelen. En koorts heb je normaal niet zo vaak.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Maar waarom is dat zo ? Omdat het om een dun stukje lichaam gaat dat aan verschillende kanten blootgesteld is en op die manier veel warmte kwijtraakt? Of een andere oorzaak ?
Reddie
8 jaar geleden
@Amadea, ze zijn koud omdat ze warm zijn als je koorts hebt.
De logica ontgaat me.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik kan me voorstellen dat dit is omdat het een uiteinde van je lichaam is, zoals ook je vingers, tenen en neus kouder zullen zijn als bijvoorbeeld je buik.
Aan de uiteinden zijn de toevoerende vaatjes dunner, dus wordt er in verhouding minder bloed (=o.a. warmte) toegevoerd en zal het sneller afkoelen in een omgeving die kouder is als je lichaam.

Antwoorden (1)

Omdat oorlellen zo goed doorbloed zijn en weinig of geen isolatie hebben. De bloedtoevoer is nodig om de oren te verwarmen en helpt je je balans te houden. Maar de prijs die je daarvoor betaalt is dat je er veel warmte door verliest. Woestijndieren hebben om die reden vaak grote oren, pooldieren juist kleine.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Ik meen gelezen te hebben dat de vraag over oorLELLEN ging, en niet over oren.
Geen antwoord op de vraag. Min.