Dat gevoel wordt veroorzaakt door je baarmoeder die samen trekt. Alsof er een kudde buffels over je rug banjert ;) Pff!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol
Tijdens (of voor) je menstruatie is je baarmoeder bezig het baarmoederslijmvlies af te stoten.

Je baarmoeder maakt zich elke maand weer opnieuw klaar voor een eventuele zwangerschap. Wanneer dit niet gebeurt, houdt je baarmoeder grote schoonmaak en stoot het "oude" slijmvlies af. Dit geeft een krampende en uitstralende pijn in je buik en of rug. De een heeft er meer last van de ander.

Wanneer je heel veel buikpijn hebt kan je PMS hebben (Pre menstrueel Syndroom).
Je kunt hierover op verschillende sites meer info krijgen.

Toegevoegd na 4 minuten:
PMS is overigens niet zozeer het hebben van buikpijn, maar een hele serie klachten die 20-90% van de vrouwen een aantal dagen voor de menstruatie krijgen, zoals hoofdpijn, stemmingswisselingen, buik- en rugpijn, etc
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je baarmoeder is in feite een grote spier... wanneer je ongesteld bent trekt die spier constant samen om het slijmvlies en het bloed naar buiten te werken. (Eigenlijk zijn dit mini-weeën) De pijn die je in je rug en buik voelt is dus een soort krampige spierpijn. Als je bijvoorbeeld ooit een kind krijgt kan je de weeën ook heel goed voelen in je rug, geen pretje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waardoor komt het?
De menstruatie wordt door hormonen geregeld. Iedere maand komt er een eitje vrij uit een van de twee eierstokken. Het slijmvlies dat de baarmoederholte bekleedt, wordt dikker, zodat een bevrucht eitje zich daar kan innestelen. Als er geen zwangerschap ontstaat, laat het slijmvlies los en komt het met wat bloed naar buiten. De baarmoeder trekt zich regelmatig samen om het slijmvlies af te stoten. Dat samentrekken geeft de krampen en steken vlak voor en tijdens de menstruatie.
Waarschijnlijk zorgt een stof in het bloed ervoor dat de baarmoeder zich samentrekt; deze stof heet prostaglandine.
Er is geen duidelijk verband tussen de hoeveelheid bloedverlies en pijn.
Vrouwen die weinig bloed verliezen, kunnen veel last van pijn hebben; vrouwen die veel bloed verliezen, hebben soms helemaal geen last van pijn.