wie weet iets over oude lengtematen? hoeveel is 1 el en 640 st.

ik ben bezig met mijn stamboom en vind een omschrijving van een voorouder. hij was 1 el en 640 st lang.
Een el is 69,4 cm maar hoeveel is een St.??
Eigenlijk wil ik graag weten hoe lang hij precies was.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.3K

Het beste antwoord

De lengtemaat el is afgeleid van de lengte van de onderarm, de ellepijp. Men kon zo op een eenvoudige manier lengtes meten. Omdat niet ieders arm even lang is, werd de el in 1725 gestandaardiseerd op de Haagse el.
Dus als jouw informatie van na 1725 dateert dan wordt met el de lengte 0.694236 m bedoeld.
Verder werden de maten palm, duim en streep gebruikt. Een palm is 1 decimeter, een duim 1 centimeter, en een streep 1 millimeter.
Als ik de juiste berekening maak kom ik op een lengte van 1 meter 33.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij werd geboren in 1783 dus dan zou hij inderdaad rond de 1.33 m lang (of beter kort) zijn.

Andere antwoorden (3)

een el is inderdaad ongeveer 69,4 cm lang maar dit verschilde per provincie, zou dit nog even voor de zekerheid nakijken.
St. staat voor streep, volgens ons huidige meetstelsel komt 1 streep ongeveer overeen met 1 millimeter

Toegevoegd na 1 minuut:
in brabant was een el bijvoorbeeld 69,2 cm terwijl een amsterdamse el 68.8 cm bedraagt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een el is verdeeld in 1000 strepen, zoals onze meter verdeeld is in 1000 milimeter.
Om te weten hoelang 640 strepen is, deel je dus 69,4 (als dat inderdaad het getal is dat je voorouders gebruikten in die streek) door duizend en vermenigvuldig je het antwoord met 640.
1 el = circa 68 cm
1 st = 1 mm
st = streep

Hij was dus ongeveer 1.32 meter lang

In mijn stamboom heb ik ook meerdere mannen die kleiner waren dan 1.50 (en daarom afgekeurd werden als bv soldaat).

Mensen waren vroeger veel kleiner dan nu. Dat kun je ook zien aan o.a. oude bedden en deuren in heel oude huisjes enz. Een oude bedstee bv zouden wij nu alleen zittend in kunnen slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
n de 16e en 17e eeuw waren de bedsteden te kort om in te liggen. Liggen werd met de dood geassocieerd en men sliep half zittend, half liggend in de bedstede.
Hou er rekening mee dat na 18 zoveel de el op één meter is gesteld, dus kan het ook om 1m 64 cm gaan

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat eigenlijk veel logischer is, 1.33 is wel erg kort.....

Toegevoegd na 3 minuten:
Dat moet zijn na 1820, dus.