Myofasciale triggerpoints zijn nauwelijks op MRI te zien.
Deze triggerpoint zitten in de spieren, maar kunnen pijn in gewrichten veroorzaken.

Op Radboud UMC is fysiotherapeut Carel Bron in 2011 gepromoveerd op onderzoek naar behandeling van MTrPs.
Begeleid door de afdeling IQ healthcare van het UMC St Radboud heeft fysiotherapeut Carel Bron onderzocht, of juist deze pijnlijke spierverhardingen een rol spelen bij schouderpijn. Deze zogenaamde myofasciale triggerpoints (MTrPs) zijn kleine plaatselijke verkrampingen in spieren, waardoor een pijnlijk ‘spierknoopje' ontstaat. Deze spierknoopjes ontstaan door een of andere vorm van overbelasting en blijven soms lang bestaan. ...
.... MTrPs zijn niet of nauwelijks zichtbaar te maken met deze technieken.
Erna55
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

MPS is een chronische pijnconditie die gekenmerkt wordt door pijnlijke knopen in een willekeurige spier. De knopen worden "myofasciale trigger points" (MTrP's) genoemd en zijn nagenoeg vergelijkbaar met de "tender points" bij fibromyalgie.
De term myofasciaal komt van 'myogeen' (spierweefsel) en fascie (bindweefsel), en is zichtbaar op een MRI/Echoscopie/Elastomyografie of alle triggerpoint zichtbaar kunnen worden gemaakt maakt het verhaal niet duidelijk.