Hoe komt het dat ik niet begrepen word?

Het komt bij mij heel vaak voor dat wanneer ik iets probeer uit te leggen wat ik in gedachten heb mensen me totaal niet begrijpen. Waar ligt dit aan? Formuleer ik mijn gedachtes niet goed of ligt het aan hun gebrek aan kennis? Heeft iemand hier ervaring mee? En ja ik weet het, dit zijn veel vragen om te beantwoorden maar het lijkt me zo toch redelijk helder uitgelegd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.5K
AWM
14 jaar geleden
Kun je je vraag nog een keer in andere bewoordingen stellen? Ik kan het niet volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwachte hem al ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet grappig, a'man..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
chm..Als het je echt dwarszit en je in je functioneren belemmert zou je eens een workshop communiceren en of presenteren kunnen volgen. Leuk en erg leerzaam. Succes!

Antwoorden (13)

Het kan zijn dat je dingen niet misschien goed verwoord waardoor mensen je gewoonweg niet begrijpen.

Wat ook kan is dat je hoogbegaafd bent, die worden ook vaak verkeerd begrepen omdat ze iets op een dusdanige manier uitleggen dat het te ingewikkeld is voor de ander waardoor ze dat ook niet begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, ik dacht ook aan hoogbegaafdheid. Iemand die hoogbegaafd is slaat stappen over. Die denkt A en dan E. Voor hem heel logisch, maar een normaal-begaafd mens heeft stap B, C en D nodig om het verband te leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een hoogbegaafde vriend, die juist heel erg zijn best doet om duidelijk te zijn. Heeft met vriendschap te maken, maar is ook een onderdeel van volwassen hoogbegaafdheid.
Dit komt soms voor bij mensen die hoogbegaafd zijn. In hun denken zijn zij andere mensen soms een paar stappen vooruit, of leggen verbanden die andere mensen niet zijn.
Ik heb daar in mijn directe omgeving ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een hoogbegaafde vriend, die juist heel erg zijn best doet om duidelijk te zijn. Heeft met vriendschap te maken, maar is ook een onderdeel van volwassen hoogbegaafdheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@momopoyolo daarom staat er ook "soms".
Ieder mens heeft een eigen voorkeur-communicatiesysteem. Dat klinkt ingewikkelder dan dat het is. Het heeft te maken met de woordkeuze die iemand gebruikt. Deze woorden kunnen onder een aantal cathegorieën vallen: zien, horen, voelen en denken/weten.
Iedereen gebruikt alle referentiewoorden en heeft een voorkeur voor één van deze.
Een visueel gebruikt woorden als: zien, (be)kijken, kleurig, mooi…
een auditief iemand gebruikt: horen, zeggen, hard, melodieus, praten, klinken…
Een voeler gebruikt: zacht, lekker, knus, gezellig, warm, voelen, meeleven…
Een denker gebruikt woorden als snappen, begrijpen, weten, denken, analyseren…
Als je merkt dat je stelselmatig niet begrepen wordt, probeer je dan bewust te worden van het voorkeurcommunicatiesysteem van de ander. Door woorden van de ander in je antwoord te spiegelen, zou het kunnen dat je eerder begrepen wordt.
Het is een poging waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik je vraag bekijk denk ik dat je goed kunt formuleren wat je denkt. Dan blijft dus over dat de andere partij een lager niveau heeft of dat je sociaal niet sterk functioneert.
Het komt vaak voor dat mensen niet goed aanvoelen wat in een bepaalde omgeving aanvaardbaar is om te zeggen en wat niet waardoor ze verkeerd begrepen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je schat niet goed in wat je als bekend mag veronderstellen bij die ander... Schat die ander minder hoog in, dan zullen ze jou wel eerder begrijpen...

Ik maak dat ook wel eens mee... Eigenlijk wordt ik nauwelijks begrepen op Gv...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mensen elkaar begrijpen komt wel eens voor, maar het is hoogstzelden. Betrek het niet teveel op jezelf dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wel heel somber ingeschat...
Men trekt te snel verkeerde conclusies (met als oorzaak vooral ervaringen die die personen eerder opgedaan hebben). Of je behandelt natuurlijk een onderwerp waar die gesprekspartner toevallig heel weinig van weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd navragen of ze je begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is je woordenschat niet erg groot..?
Ik weet altijd heel goed wat ik bedoel..alleen als ik een vraag beantwoord (bijvoorbeeld) weet ik niet hoe ik het moet schrijven.. En probeer ik het anders maar dan is het minder duidelijk :S
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hou het kort maar krachtig : heel veel mensen die praten teveel en daardoor wordt het onbegrijpelijk .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken dat heel goed.
Vooral als ik - als vrouw - een discussie heb met een man.
Zucht.........

Ik vind dat ik dingen heel duidelijk uitleg, de ander lijkt wel iets heel anders te horen.
Andersom is dat ook zo.

Met kennis heeft dat niet zo veel te maken.
Het kan wel te maken hebben met emotionele intelligentie.
Ik heb een hoogbegaafde vriend die als professor heel goed de dingen aan zijn studenten kan uitleggen. En met humor! En als bijzonder begaafd fotograaf heel goed alles - echt alles -op het gebied van fotografie kan verklaren, ook in simpele, begrijpelijke termen.

Waar het om gaat is dat je je kan invoelen in de ander.
Dat je kan inschatten wat het niveau, zowel qua kennis als qua gevoel, van de ander is.
Of daar naar te vragen.
En het vermogen je daar aan aan te passen.
Het is handig als er een "klik" is met die ander, dan zal die ander zich ook meer openstellen om jou te begrijpen.

En soms lukt dat niet, hoe je ook je best doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag kan niet echt worden beantwoord maar dat heeft niets te maken met je uitleg.
Het kan zijn dat je iets verkeerd uitlegt en/of dat de ander niet in staat is je te begrijpen.
Ook kunnen dingen vaak op meerdere manieren uitgelegd of begrepen worden.
Een hulpmiddel kan zijn om bij de ander na te vragen of je vraag of uitleg goed is begrepen. En zo niet, vragen wat er dan niet duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is er iets in de opbouw van je verhaal
onduidelijk.
Mensen vragen of ze het begrepen hebben heeft geen
zin, omdat ze bijna altijd ja zullen zeggen.