Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een code of een afkorting, als je in opdracht voor iemand ondertekent?

mijn man kan niet meer goed zijn handtekening plaatsen door ziekte vandaar mijn vraag...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen antwoord op de vraag, misschien wel een tip: kan je man wel een andere krabbel zetten in plaats van zijn oorspronkelijke handtekening? Dan kan hij die ook gaan gebruiken, als hij hem zelf achteraf maar terug kan herkennen. Anders dan veel mensen denken, staat een handtekening niet vast voor het leven. Je mag gewoon en andere gaan gebruiken. Bij sommige instanties zul je dat wel even vast moeten leggen. Bijvoorbeeld bij de bank kun je gewoon een nieuwe handtekening vast laten leggen als je een ID-bewijs (bijvoorbeeld paspoort) kunt laten zien. Ik ken het probleem omdat mijn vader na een beroerte ook niet meer zijn handtekening kon zetten. Op deze manier hoefde hij mijn moeder niet telkens voor hem te laten tekenen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja Nisette , die is er. Er zijn zelfs meerdere mogelijkheden

Een ondertekening 'in opdracht' bestaat uit de volgende onderdelen:

* de slotformule (bijvoorbeeld 'Met de meeste hoogachting,' of 'Met vriendelijke groet,');
* de afkorting i.o., direct gevolgd door de handtekening op dezelfde regel (in plaats van i.o. ('in opdracht') zijn ook mogelijk: b.a. ('bij afwezigheid'), p.p. ('per procuratie'), p.o. ('per order') en het enigszins verouderde o.l. ('op last'));
* de naam van de opdrachtgever.

De naam van degene die feitelijk ondertekent, wordt dus niet genoemd.

Maar let op! Niet in alle gevallen is i.o. rechtsgeldig. Als jouw man bijvoorbeeld geregistreerd staat bij de kamer van koophandel, en jij wilt zakelijke documenten namens hem tekenen dan zul je je als tekenbevoegde bij de K.v.k moeten laten registreren.

Lukt de handtekening helemaal niet meer? Of gewoon niet altijd? Je zou voor zakelijke correspondentie kunnen overwegen om zijn oude of evt nieuwe ( makkelijkere) handtekening in te scannen en brieven daarmee automatisch te laten ondertekenen.

Succes en beterschap!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankjewel ik heb er veel aan gehad.........top

Andere antwoorden (4)

i.o. "handtekening"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ba (bij afwezigheid)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Namens:................................... vervolgens:
Zijn gemachtigde:.....................
(Lees meer...)
jc54
14 jaar geleden
P.O. (per order) is de meest gangbare vorm.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding