Hoe heet lopen zonder de armen te bewegen?

Ik ken een kind, 10 of 11 jaar oud, dat bij het lopen de armen slap langs het lichaam laat hangen. De gebruikelijke armzwaai (waarbij de rechterarm tegelijk met het linkerbeen naar voren beweegt) is afwezig. Het kind lijkt zelfs de armen/handen een tikje van het lichaam af te houden ("te spreiden").

Is er een naam voor deze afwijkende manier van lopen? Is er een bekende oorzaak?

Ik ken kind en ouders niet goed, dus ik durf er niet naar te vragen.

Toegevoegd na 1 minuut:

Ik vond deze gerelateerde vraag:
http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/vraag/296783/armen-zwaaien

Die vraag gaat echter over het aanleren van de armzwaai, niet over de oorzaken van het afwezig zijn van deze armzwaai.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dan is er sprake van hypokinesie. Bij hypokinesie worden automatische bewegingen minder uitgevoerd. De bewegingen kunnen daarbij ook op een afwijkende manier uitgevoerd worden (zoals de armen opzij houden ipv de armzwaai.) Bij akinesie worden automatische bewegingen in het geheel niet uitgevoerd; de armen blijven dan dus stijf naar beneden wijzen. Hypokinesie (en akinesie) zijn parkinsonistische verschijnselen. Deze zijn het meest bekend van de parkinsonisme volgens parkinson, oftewel de ziekte van parkinson, ook wel een hypokinetisch rigide syndroom genoemd. Bij een kind is dat echter (zo goed als) uitgesloten. Er kunnen andere oorzaken van parkinsonisme (of correcter extrapiramidale verschijnselen) zijn. Denk dan aan beschadigingen aan de hersenen, sommige autisme spectrum stoornissen, bijwerkingen van vele soorten medicijnen. Daar naast kunnen andere problemen, zoals bijvoorbeeld stemmingsstoornissen, dit soort bewegingen doen afnemen. Er is dan wel sprake van hypokinesie, maar geen parkinsonisme aangezien het probleem niet neurologisch van aard is. Sommige mensen bewegen ook gewoon zo, zonder dat er iets aan de hand is. Zij hebben dan van zichzelf een afwijkend loop-/bewegingspatroon.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100