Wit haar op jonge leeftijd, hersenschade? Stress? Of iets anders?

Hallo,

als ik me in het kort moet schetsen, ik ben 23 jaar, 1m81 en 60kg.

In 2009 begon ik plots te kampen met aanhoudende oorsuizingen (Tinnitus noemen ze dat in de geneeskunde).

Het heeft lang geduurd eer ik er mee kon omgaan en heb veel stress gehad daardoor.

In 2010 heb ik een nekletsel opgelopen tijdens het voetballen, "Occipitale condylusfractuur", ik werd niet geopereerd maar wel enkele weken een stevige halskraag gedragen en lang moeten revalideren.

Halverwege 2011 begon ik plots brandende maagzuurklachten te krijgen gepaard met astmatische hyperventilatie, ik heb lang moeten zoeken wat het probleem nu exact was, heb vele artsen rondgelopen omdat ze niet 1oo% wisten wat ik had, uiteindelijk begonnen met Omeprazol en antidepressiva.

En als laatst heb ik per ongeluk met de bovenkant van mijn hoofd per ongeluk op een scherpe hoek in de badkamer gebotst, het deed even pijn maar de pijn trok weg, alleen heeft het enkele weken nog pijn gedaan als ik aanraakte.

Dit gezegd zijnde, ik heb pikzwart haar en sinds 6 maanden heb ik hier en daar witte haar die toch wel opvallend zijn eens mijn haar relatief gegroeid is. Ik probeer de zichtbare witte haartjes met de pincet weg te nemen maar vooral de vraag van waarom heb ik nu wit haartjes op jonge leeftijd houd mij enorm bezig.

Ligt het nu aan de genen of ligt het aan de eventuele hersen/schedel schade die ik paar jaar terug heb opgelopen? Of ligt het nu aan de stress die ik onbewust heb? Of iets anders? :(

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
16.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of het ligt aan je genen. Sommige mensen zijn kaal op hun 20e
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem is wel dat noch mijn moeder, noch mijn vader wit haar hadden op mijn leeftijd. Ze kregen pas wit haar na hun 40ste :|
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou zeggen... Stress. Ik merk het aan mezelf. Als ik stress heb dan wordt ik sneller grijs... Wit dus... En natuurlijk ligt het ook aan de genen maar stress is een grote factor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan ook van een generatie daarvoor komen. Als het genetisch is....
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hallo ik ben damon en ben 17 jaar sinds een maand.
Ik heb zelf vaak erge brandend maagzuur maar ik doe dr niks tegen en zelf heb ik mn kop vol spier witte haren (lijkt en voelt net als visdraad.
Zelf weet ik niet hoe en waarom ik dit heb

Het beste antwoord

Een enkele witte haar zegt nog niets. Ik heb als tiener ook wel eens wat witte haren uitgetrokken, ben ben nog altijd niet grijs. Zo ook vele van mijn vrienden. Ik herinner me dat ik als kind bij mijn moeder af en toe zo'n witte haar mocht uitrekken. Inmiddels zijn we meer dan 20 jaar verder en begint ze hier en daar wat grijze haren te krijgen, wat overigens erg laat is voor haar leeftijd, de meeste vrouwen van haar leeftijd zijn al (bijna) helemaal grijs, of verven hun haar om dit te verbloemen.

Dus zolang het af en toe één of twee witte haren zijn, zou ik me er niet druk om maken. Het betekent niet dat je grijs wordt, en het betekent ook niet dat je vroeg grijs zult worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
En mocht je onverhoopt toch veel vroeger dan leeftijdsgenoten gedeeltelijk grijs worden: daar doe je helaas weinig aan. Het is vooral genetisch bepaald. Je zou er dan voor kunnen kiezen om je haar te verven, ook voor mannen zijn er tegenwoordig hele geschikte producten die grijze haren goed maskeren. Maar zo ver is het nog niet hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Deze vraag is zo complex en puur medisch, dat wij als (welwillende ) leken hier geen verklaring voor kunnen geven.
Heb je overigens wel eens bedacht dat het één misschien helemaal niets met het ander te maken hoeft te hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op die leeftijd had ik ook al wat grijze haren, voor mijn gevoel was ik al heel vroeg grijs, maar als ik nu op oude foto's kijk valthet allemaal best mee. En als je zwart haar hebt dan valt zo'n grijze ertussen wel op natuurlijk. Als je blond was geweest had je het waarschijnlijk niet eens in de gaten gehad.
Gewoon natuurlijk verschijnsel
11 jaar geleden
Mijn broer kreeg rond zijn 17e hier last van. De huisarts zei toen der tijd dat het kwam doordat hij zulk dik haar had, zijn lichaam niet zoveel pigment kon aanmaken, en enkele haren gewoon geen pigment hadden.