Is het mogelijk om na een borstsparende operatie op vakantie te gaan ?

Is het mogelijk om na borstsparende operatie (voor T1), 3 weken later op een vliegreis van 10 uur voor 1 week te gaan ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K
tinus1969
8 jaar geleden
Overleg eerst eens met de behandelend arts, of dat past in het behandelschema.
En check je reisverzekering, of die zo nodig repatriëring vergoed als je al bekend bent met een ziekte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
overleg dit met je oncoloog. Een en ander zal zeker afhankelijk zijn van hoe de operatie verloopt, en wat de uitslag is van het weefselonderzoek, en of er een nabehandeling mogelijk is.
10 uur vliegen is een flinke belasting, en of je, in geval van nood, terug kunt is nog maar de vraag. Er even tussenuit kan mentaal heel goed zijn, maar waarom dat niet gewoon de auto pakken en naar een andere hoek van het land? Of evt Noord-Frankrijk ofzo?

Antwoorden (2)

Het zou misschien mogelijk zijn om na de operatie op vakantie te gaan. Maar of dat in jou situatie geldt, kan alleen de arts je vertellen.
Na een borstsparende operatie is het soms nodig om een nabehandeling ( bestraling ) te ondergaan.

Leg je vraag dus voor aan de behandelend arts. Die kan je hierover adviseren.
Erna55
8 jaar geleden
Omdat het altijd mogelijk is dat in de rest van de borst toch nog kwaadaardige cellen zitten, volgt na een borstbesparende operatie altijd radiotherapie bestaande 16 tot 25 bestralingen. Die bestraling start ongeveer 4 weken na de operatie.

Het duurt ongeveer een week voordat de patholoog de uitslag heeft van het onderzoek
naar het weefsel dat tijdens de operatie is verwijderd. De medisch specialist weet dan of en welke vervolgbehandelingen nodig zijn. Zodra de uitslag bekend is informeert de
medisch specialist hierover tijdens het bezoek op de polikliniek. De uitslag wordt ook
besproken in het team van specialisten. Daaruit volgt het definitieve advies voor een
eventuele vervolgbehandeling.

Als dat een gunstige afloop heeft dan is die vakantie vast mogelijk. Maar ziet het er minder goed uit, dan zal het misschien niet verstandig zijn om op reis te gaan omdat er zo snel mogelijk met vervolgbehandelingen moet worden begonnen.
Het wordt dus pas een week na de operatie bekend of de vakantie door kan gaan.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3 weken later + 1 week vakantie = 4 weken.
Wat tijd betreft ok.
Een weekje er tussenuit kan mentaal veel helpen.
Of het fysiek kan?
tinus1969
8 jaar geleden
En ga je naar een land vanwaaruit je makkelijk terugkunt bij noodgevallen?