gaan mijn tanden verder uit elkaar als ik men tong er tussen steek?

Ik heb een spleet tussen men voortanden, ik kan er juist lichtjes men tong er zo tussen doen(als ik mij verveel), mijn vraag is of dat kwaad kan en het spleetje daardoor verder groter wordt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
2.8K

Het beste antwoord

Nee, kijk maar eens naar een beugel, die oefent permanent druk uit voor maanden om de stand te veranderen. Dat lukt je niet als je even met je tong tussen je tanden zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat bedoel ik niet, men vraag is niet om ze dicht te maken. ik wil weten of ze verder uiteen gaan als ik men tong er tussen steek?

Andere antwoorden (2)

Ligt eraan of het een frequente gewoonte is. Kinderen/mensen die op hun duim zuigen krijgen ook een verandering in het gebit. Een zogenaamde open beet. Ook het bijten op bv potloden kan een verschuiving van je tanden veroorzaken. Ik kan me dus voorstellen als je vaak je tong tussen je tanden doet en druk uitoefent dit kan leiden tot een grotere spleet tussen je tanden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, de tong kan grote druk op de tanden uitoefenen. Mensen die hun tong ver naar voren duwen krijgen dan ook voortanden die naar buiten wijzen.m Normaal gesproken wordt dit gecompenseerd door de lippen die tegendruk geven, maar bij een te slappe spierspanning werkt dit onvoldoende. Zou jij continue je tong tussen je voortanden duwen, dan kan je ze inderdaad verschuiven. Overigens is opvulling van deze spleet heel goed mogelijk, vraag info bij je tandarts.