Kun je als 17 jarige zonderverwijzing van je dokter naar een psycholoog?

Een vriendin van mij heeft een aantal problemen thuis. Ik heb het hier een paar keer met haar over gehad dat ze het best naar een psycholoog kan gaan. Eerst wilde ze niet maar na wat gesprekken besloot ze toch dat het wel het beste voor haar was en dat ze het wel wilde.

Ze is toen met een andere vriendin naar het ziekenhuis geweest naar de afdeling psychologie maar daar werd ze 'weggestuurd' omdat ze geen verwijzing had van haar dokter en ze nog geen 18 is. Doordat de stap om in eerste instantie naar het ziekenhuis te gaan best wel groot was en ze zo werd afgewezen wil ze er nu bijna geen moeite meer insteken, vandaar dat ik het op deze manier probeer.

Waar kun je als 17 jarig meisje met een psycholoog praten zonder doorverwijzing van je dokter of toestemming o.i.d. van de ouders?

Omgeving Groningen

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je kunt bij de meeste instellingen (ziekenhuis is meestal voor klinische zorg, en zaken die een multidisciplinair team nodig hebben zoals eetproblematiek) langskomen, maar uiteindelijk is er vanwege verzekeringskwesties altijd een verwijzing nodig. Soms word dat gewoon door een psycholoog aangevraagd, maar meestal moet je dan even langs. Maaaar huisartsen zijn minder eng dan je denkt! Die proberen vaak enorm te helpen en zijn erg begripvol. Als dat toch nog iets te eng is kun je altijd (als die er is) een maatschappelijk werker op school vragen, die zijn erg thuis in het veld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt vaak wel een verwijzing nodig van de huisarts (helemaal als je naar het ziekenhuis gaat), maar er zijn ook praktijken waar je zonder verwijzing te recht kan. Waar je dan wel rekening mee moet houden is, dat de kosten die gemaakt worden wel voor je eigen rekening zijn.

Wil je dat het vergoed word, dan zal je even na de huisarts moeten. Een huisarts heeft ook beroepsgeheim. Zij kunnen je ook goed adviseren en misschien andere oplossingen bieden.

Succes