ben je besmet na aanrakinglintworm?

Er zat iets bij de anus van de kat, het leek wel een takje. Dus ik wil dat eraf trekken en komt er een ongeveer 7 of 8 centimeter lange lintworm uit. Ik heb hem alleen bij dat achterste stukje vastgehad en heb de worm gelijk weggegooid. Heb daarna mijn handen direct gewassen met zeep en nu is mijn vraag of ik nu besmet kan raken, kan er op internet vrij weinig over vinden!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Ik weet het antwoord niet op je vraag, maar waarmee zou je besmet kunnen zijn, denk je?
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer ik google op hoe de besmetting gaat, vind ik meteen hoe de besmetting verloopt.
Je zegt dat je weinig gevonden hebt, maar heb je het wel gelezen ?
Erna55
8 jaar geleden
http://rivm.nl/Onderwerpen/T/Taeniose_Cysticecose/Besmetting
http://www.gezondheidsnet.nl/parasieten/lintwormen-mee-etende-parasieten
http://www.mlds.nl/ziekten/77/lintworm/
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/81019-problemen-met-wormen-in-het-menselijk-lichaam.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ontworm in elk geval je kat
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Door deze aanraking en het goeie handenwassen erna zal je bijna zeker niet besmet zijn geraakt.
Maar die kat heeft die lintworm al langer en je raakt je kat waarschijnlijk wel vaker aan..

Antwoorden (3)

Het is wel degelijk mogelijk een besmetting te krijgen, het eitje van een lintworm kan dusdanig lang in leven blijven dat mens en dier (lees, organismen) besmet kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee je bent niet besmet door de worm om twee redenen.
1. Je hebt gedaan wat je altijd zou moeten doen na aanraking van je kat of de kattenbak nl je handen goed wassen en daarmee voorkom je besmetting.
2. De worm ( je zegt lintworm maar het is waarschijnlijker dat het een spoelworm is) zelf is niet besmettelijk. De besmetting gebeurt door "eitjes" en die zijn zo klein dat je ze niet met het blote oog kunt zien.
Je kat heeft wormen en dan kun je zeker van zijn dat eitjes in de uitwerpselen van de kar zitten en een grote kans dat ze ook rond de anus zitten.

Wel even een wormenkuur geven aan de kat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
"die zijn zo klein dat je ze niet met het blote oog kunt zien"
Dat is precies de reden dat je handen wassen geen garantie biedt dat alle eitjes weg zijn. Ze kunnen nog gemakkelijk in je huidplooitjes zitten, of aan de haartjes plakken, of onder je nagels zitten.
Ivana
8 jaar geleden
Dit is de reden dat kinderen hun handen moeten wassen voor het eten. Kinderen die in zandbakken buitenspelen hebben kans besmet te raken(katten poepen altijd in openstaande buitenzandbakken) bij te weinig hygiëne, maar jij heb de regels 'ter voorkoming van' gewoon uitgevoerd. Geen zenuwen dus!
Wanneer je je handen gewassen hebt niet. Maar: een besmetting kun je wel opgelopen door een lik van je huisdier. Ook deurkrukken, pinapparaten e.d. kunnen wormenbesmettingen overbrengen. Vlooien kunnen besmettingen overbrengen van dier naar dier. Dus ontworm je kat, behandel hem en zijn omgeving met antivlomiddel, was zijn dekentjes en vergeet de behandeling niet te herhalen. Lees daartoe de verpakking van de middelen.