Wie vertelt mij de echte waarheid over ijzer en spinazie en appelstroop?

Ik heb zowat alles wat er hierover op internet te lezen valt wel gezien, maar het lijkt wel of iedereen elkaar napraat en niemand lijkt het echt te WETEN...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Spinazie bevat 3mg ijzer per 100 gr. produkt.Dat grapje met Popey the Sailorman was alleen een reclamestunt.Als je produkten met veel ijzer zoekt, en wat je door de dag heen kunt nuttigen, raadt ik je aan om b.v. frambozensap, appelsap te drinken,,gerechten met tomatenpuree bereidt,noten,en peulvruchten eten.Dit zijn produkten die veel ijzer bevatten.Zuivere appelstroop bevat ook veel ijzer, maar door bijmenging van andere produkten kan dit ook minder zijn.Let op het etiket,wat de ingredienten zijn.
Wat is de echte waarheid?Ik denk toch dat je in studieboeken moet kijken.Als daar dan nog onwaarheden in staan, kan ik je niet verder helpen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Per 100 gr. appelstroop heb je 69% van de ADH ijzer binnen. Wou je dat weten? Staat op het blik appelstroop. Zo zal het ook wel op een pak/blik/pot spinazie staan....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat doet Panteao.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zou je je vraag kunnen verduidelijken. Wat wil je weten over ijzer, spinazie en appelstroop?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ik vraag wat voedingsmiddelen zijn met veel ijzer, komt bijna iedereen aangedragen met appelstroop en spinazie, maar of dat echt waar is...en bovendien vind ik overal op het internet dezelfde informatie die gekopieerd en geplakt is...klakkeloos lijkt het wel... zie :http://www.misvattingen.nl/gezondheid.html .....Niets ten nadele van Popeye, maar in spinazie zit helemaal niet bijzonder veel ijzer. In 100 gram bereide spinazie zit ongeveer 3 milligram ijzer, dat is evenveel als in postelein en raapsteeltjes. Sla en snijbiet bevatten 4 milligram ijzer per 100 gram, peterselie 10 milligram (maar daar gebruik je weer minder van). Wie meent sterk te worden van ijzer, kan beter rundvlees eten: het ijzergehalte van rundvlees is gelijk aan dat van spinazie, maar in rundvlees zit het in een vorm die voor mensen gemakkelijker is op te nemen.
Een vergelijkbare fout is ook gemaakt met appelstroop: die was vroeger ook van nature zo rijk aan ijzer. Toen de appelstroop vanaf de jaren vijftig niet meer in ijzeren potten werd gekookt, nam het ijzergehalte prompt sterk af. Als appelstroopfabrikanten nu nog reclame maken met het ijzer in hun product, hebben ze het er zelf in gestopt.
Dat spinazie zo 'n goede naam heeft, komt — zo wil het verhaal — door een fout van de eerste onderzoekers, rond 1870, naar het mineralengehalte van verschillende voedingsstoffen: zij zetten de komma bij spinazie een plaats te veel naar rechts. Maar wie die eerste onderzoekers waren, is niet te achterhalen, en het kan best zijn dat hier sprake is van een dubbele legende — ook weerleggers schrijven wel eens wat van elkaar over (J.-F. Bouvet (red.): Du fer dans les épinards et autres idées reçues, Parijs 1997).
Er zit inderdaad ijzer in, maar ijzer alleen wordt niet goed opgenomen, dus eet je het in combinatie met andere voedingsstoffen.
Alleen als je een bepaalde ziekte hebt, moet je "ijzerbeperkt"eten.
Dat is erg lastig.