hoe kan het dat het geen pijn doet als je je snijdt?

Ik had me laatst gesneden (in me hoofd) en ik voelde geen pijn. Er zat wel een grote snee (nu een litteken) en er kwam veel bloed uit.

Heb ik nu me zenuw doorgesneden ofzo? Omdat ik geen pijn voelde?
Of heb ik gewoon geen zenuw geraakt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Het is een kwestie van hoeveel weefsel beschadigd wordt, en de hoeveelheid pijn-, druk- en warmtereceptoren die op je huid gestimuleerd worden, want dat bepaalt uiteindelijk hoeveel pijn je voelt.

Een snijwond die aangebracht wordt met een zeer scherp voorwerp (b.v. met een chirurgisch instrument) veroorzaakt erg weinig weefselschade (doordat het mes zo scherp is, worden zeer weinig cellen, en dus relatief weinig pijnreceptoren geraakt), er wordt amper druk uitgeoefend op weefsel (je hoeft amper te drukken om je huid te snijden) en er wordt geen warmte veroorzaakt (geen frictie, dus geen pijngevoel in tegenstelling tot b.v. een schaafwond)
Kortom: als je je snijdt met een zeer scherp voorwerp, zelfs bij een relatief diepe en lange wond, is de schade aan je weefsel beperkt, dus voel je geen pijn, geen druk en geen warmte.
Nadeel van zo'n wond is dat juist omdat de schade aan weefsel zo gering is, de mechanismen om het bloeden te laten stoppen minder snel op gang komen, vandaar dat zo'n wond heviger bloedt dan een wond met een bot voorwerp. Dat is bekend bij chirurgen.
Voordeel is dat zulke wonden minder snel geïnfecteerd raken en mooier en sneller genezen, simpelweg omdat de randen van de wond perfect op elkaar passen, en kleinere littekens achterlaten.

Andersom, een wond aangebracht met een bot voorwerp (een bot mes, een papierrandje, een houten splinter, een schaafwond...) veroorzaakt veel weefselschade, en dat stimuleert veel receptoren in je huid (voor pijn, druk en warmte), waardoor je pijngevoel groter is, zelfs als je huid intact blijft (geen bloeding)
Zo is b.v. en klap met de lemmetrug van een mes pijnlijker dan een snijwond aangebracht met exact dezelfde kracht, maar dan met de scherpe snijvlak. De tweede is uiteraard ernstiger, maar toch minder pijnlijk.
Wonden aangebracht met botte voorwerpen hebben de neiging om minder hevig te bloeden, maar de complete genezing duurt sowieso langer, en de kans dat er een litteken achterblijft is dan ook groter.