Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe motiveer ik mezelf om 's ochtend als ik m'n wekker hoor uit bed te stappen?

Als ik 's ochtends de wekker hoor denk ik niet: "He, m'n wekker die zegt me dat ik eruit moet". Het dringt niet tot me door dat hij zegt: Eruit! :-)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (19)

De korte pijn is de beste aanpak. Je wekker vijf minuten eerder zetten kan aangenamer klinken, maar het heeft één inhoudelijke zwakte: je kan opnieuw in slaap vallen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat voor wekker heb je? Zet hem ver van je bed zodat je er wel uit MOET, hup meteen eruit!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kies desnoods de meest irritante ringtone die je natuurlijk KEIHARD zet dat je denkt uit dat kreng. het lijkt me niet dat je dan nog door kunt slapen
He, ik was net op een feestje en daar hadden we het over hetzelfde probleem, maar dan meer in de richting van hoe je je kinderen op tijd uit bed krijgt en dus op tijd op school. Ik hoorde van iemand dat er sinds kort een wekker bestaat die afgaat als je bijna wakker wordt. Je moet je voorstellen: je slaap gaat van intens naar licht. Je hebt bijvoorbeeld je wekker op 7.00 uur staan. Maar om 7.00 uur is je slaap weer heel diep, terwijl om 6.45 je slaap heel licht was: een uitstekend moment om wakker te worden. De wekker werkt op geluid-beweging. Als jij tegen wakker worden aanzit ga je bewegen, maak je geluid. De wekker registreert dit en gaat af. Vooralsnog kan ik een heleboel haken en ogen hieraan verzinnen.

Wat voor mij het beste werkt tot nu toe: ik word met een favoriet nummer gewekt. Ik word dus vrolijk wakker en ik denk: ik moet er toch uit, laat ik dat nu maar doen anders ben ik de hele dag chagrijnig omdat ik achter mezelf aan loop te rennen.
Soms word ik gewekt doordat de kinderen eerder wakker zijn en mijn bed bestormen. Kinderen zijn altijd blij, dus dat is ook altijd leuk....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zorgen dat je wat hebt om voor op te staan, dus dat je van je leven houd dat je lijd en leuker is dan in bed blijven liggen. Maak er wat moois van en pluk de dag :D
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mooi gezegd Pim ,juist een doel hebben+1
Men zegt - en dat heb ik van horen zeggen - dat het helpt als je op tijd naar bed gaat.

Men zegt - dat hoor je vaak - dat het helpt als je 's avonds niet te veel drinkt.

Men zegt - eigen ervaring - dat het helpt als je iets leuks te doen hebt op die dag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen hebben velen deze zaken niet in de hand ;).
Ieder mens heeft toch een bepaald aantal uren slaap nodig.
Ik ben gewend om meestal een bepaalde tijd naar bed te gaan,en steeds dezelfde tijd er weer uit.
Bij mij staat de wekker op 6 uur,maar elke dag ben ik net voor deze af gaat al wakker en er binnen een minuut uit.
Waarom,ik verheug me er gewoon op om naar beneden te gaan.
S,morgens kun je zoveel doen,waar s,middags weer gemak van hebt.
Je hoeft je nooit te haasten.
Voor jaren terug had ik ook slaapproblemen,totdat iemand mij vertelde ga steeds op hetzelfde tijdstip naar bed.
Mijn lichaam heeft zich daar helemaal op ingesteld.
Tegen half 11 naar bed en tegen 6 uur eruit.
En als ik het bed raak dan slaap ik ook,maar als ik de wekker hoor dan ben ik er ook uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zorg dat je dag altijd leuk begint.dat kan zijn,een lekker ontbijtje,lekker jezelf verzorgen,je kan ochtend yoga doen,lekker muziekje erbij...meteen douchen als je opstaat helpt ook om meteen wakker te worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Laat de wekker eerder aflopen en laat je wekker de muziek spelen die je het meest irritant vind. Voor sommige mensen is dat Chopin, voor anderen heavy metal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kennen we het niet allemaal? Maar... niet teveel over nadenken, vooral niet gaan redeneren met jezelf...gewoon doen: wekker = overeindkomen en opstaan... gewoon een nieuw automatisme aanmaken...

dit hoort gewoon in de categorie: ik heb geen zin om op te staan....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zet je wekker onder je bed, dan moet je altijd op de koude vloer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zet je wekker op een bord een eind weg met allemaal lepels en vorken

dan moet je er wel uit
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
koop 3 wekkers zet ze ver weg van je bed
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je wakker wordt door de wekker je ogen open doen. Dan hoef je nog niet meteen iets inspannends te doen, maar je wordt er wel wakkerder van én je hebt niet het gevaar dat je meteen weer in slaap valt. Na een paar minuten te blijven liggen met je ogen open heb je geen zin meer om te blijven liggen en ga je er vanzelf wel uit. Dat werkt bij mij in ieder geval :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je zou iets meer slaap kunnen nemen, zodat je 's morgens wat fitter wakker word.. Je zou je wekker aan de andere kant van je kamer kunnen zetten, maar dat lijkt me echt een hel :-O
Wat ik heb gedaan..
Ik heb een wake up light gekocht. Je hebt die dingen in verschillende prijsklassen (ik heb er zelfs een vraag over gesteld hier). Als je om bijvoorbeeld 7.30 uur de wekker zet, dan gaat om 7.00 uur heel iets het licht aan. Dat wordt steeds feller tot een half uur later het licht op het felst (dat kun je instellen) staat en je wekker gaat! (en dat geluid kun je ook weer instellen, per model heb je verschillende mogelijkheden). Je hebt vogelgeluiden, tromgeroffel, piep piep.., maar ook een radio.
En die radio is het meest ideaal, omdat dan meestal iemand praat (vooral om het hele en halve uur) en daar word ik (in combinatie met redelijk scherp licht) wakker van!
Geen probleem! Dus.. het lijkt bijna een verkooppraatje.. maar kwel jezelf niet langer en koop een wake up light ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Denk aan die geurende kop koffie die je dadelijk voor jezelf klaarmaakt ( of iemand anders voor je klaarmaakt ) .

Denk aan dat als je NU opstaat , je je niet hoeft te haasten , dat je je dag rustig aan kan beginnen.

Ik sta vaak om 04:30 uur op en hoe moe ik ook ben ik weet dat ik op moet staan om rustig aan te kunnen ontbijten , wassen , scheren en koffie drinken.

Ik haat het om "onderweg " te moeten ontbijten , ongeschoren te zijn en me te moeten haasten.

Dat is voldoende motivatie voor mij maar het is wel iets dat je je moet aanleren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zet mijn wekker altijd een half uur van te voren. Elke keer als hij dan afgaat, druk ik op de snooze knop, en dan gaat ie pas 9 minuten weer af. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik pas de 3e keer op hoef te staan. Zo heb ik de tijd om langzaam wakker te worden.
Wat ook misschien helpt is een wekker te nemen die met licht en vogelgeluidjes afgaat. Dan wordt je veel natuurlijker wakker. Ook deze kun je zo instellen dat ie om de 9 minuten weer afgaat. Sinds ik die wekker heb, kan ik 's ochtends veel beter uit mijn bed komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Motiveren wordt lastig ; dat betekent dat je het op de een of andere manier leuk moet maken. Beter kun je je zelf een flinke schop onder de k*** geven.

Het wordt wellicht iets makkelijker als je de ontbijttafel al gedekt hebt, je tas al ingepakt, je kleren al klaargelegd, en misschien zelfs ene koffiezetapparaat dat de koffie al bruin heeft. Dan is er nog maar weinig buiten het opstaan zelf om tegen op te zien.

En op tijd naar bed gaan 's avonds doet natuurlijk ook wonderen. Evenals een flink glas water voor het slapen gaan en naast je bed ; dan moet je er vanzelf wel uit om te piesen. Werkt geweldig !

Elke dag op dezelfde tijd opstaan, ook in het weekend, maakt het ook makkelijker om in de veren te komen. Evenals niemand in de buurt hebben om te voorkomen dat je je verslaapt en je op school of werk moet verantwoorden. Als jij niet door hebt dat je wekker zegt : 'He, eruit !!' heb je vrees ik niet genoeg urgentie om er daadwerkelijk naar te luisteren, of te weinig goede slaap gehad om wakker te (kunnen) worden. Dat zijn dan de dingen waar je aan moet werken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met wat voor doel zet je de wekker?
Wat levert het jou op om direct nadat de wekker is gegaan, uit bed te stappen?
Hoe zou jij je dag beginnen als je meteen opstaat?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als jij je wekker weer gaat erkennen (respect!) als wekker, dan zal je weer opnieuw naar hem kunnen luisteren.
zeg tegen de wekker: jij bent mijn wekker, en je zal hem weer gaan horen als wekker!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing