waardoor wordt epilepsie veroorzaakt?

Ik heb zelf epilepsie. ik heb het plotseling gekregen toen ik 18 was. het zit niet in de familie. nou weet ik wel dat het kortsluiting in je hersens is. maar hoe kan dat nou zo plotseling komen? Ik ga deze vraag mijn neuroloog ook voorleggen maar hoop dat jullie mij ook wat kunnen vertellen. aangezien de neurloog daar nooit echt duidelijk over is geweest.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K

Het beste antwoord

Epilepsie is de eerste ziekte die ooit beschreven is, en we weten er eigenlijk nog bijna niets van.
De klassieke aanval, de tonisch-klonische aanval oftewel grand mal, is de echte stuip, waarbij iemand plotseling bewusteloos raakt, een tijdje verstijfd is en dan begint te stuiptrekken.
Epilepsie kan een aanwijsbare reden hebben (maar die zou de neuroloog je dan kunnen vertellen), meestal is het 'zomaar'.
Je kunt bij iedereen een epileptische aanval opwekken, alleen is de drempel bij mensen die epilepsie hebben lager dan bij anderen, dus kunnen zij 'zomaar' een aanval krijgen. Waarom dat zo is, weet niemand, net zoals eigenlijk niemand weet waarom anti-epileptica helpen.

Ik kreeg mijn eerste aanval toen ik 20 was, min of meer de standaardleeftijd voor 'mijn' soort van epilepsie: idiopathische primair gegeneraliseerde tonische-klonische epilepsie. Da's een ingewikkelde term om te zeggen dat het die klassieke stuipen (tonisch-klonisch) zijn, waarbij geen oorzaak is gevonden (idiopathisch) en dat het me ineens overvalt (primair gegeneraliseerd).
Dat laatste is nog maar de vraag, ik heb ooit een soort schaal gemaakt met fases, 'vlagen', die vooraf gaan aan mijn stuipen, waarbij de lichtste vlaag een gevoel is dat ik zelf maar net opmerk en direct weer weg is, en de zwaarste een vlaag waarbij ikzelf de wereld om me heen niet eens meer waarneem, echt weg ben, en dat zet of door in een echte aanval, of ik kom weer bij m'n positieven en ben heftig misselijk, met hoofdpijn en zweten en zo.
Ik slik medicijnen en heb tegenwoordig alleen nog af en toe een aanval in m'n slaap, daar valt wel mee te leven.
Maar het is schrikken als je ineens zo'n ziekte blijkt te hebben. Artsen doen altijd eerst onderzoek om te kijken of er een aanwijsbare reden is voor je aanvallen, is die er niet, dan is het idiopathische epilepsie ;-)

Naarmate je het langer hebt, leer je je eigen vorm van epilepsie beter kennen, en weet je ook wat de 'triggers' zijn, wat aanvallen kan uitlokken. Ik ben erg gevoelig voor stroboscopen, ik moet uitkijken als er spanning van me afvalt, als ik slecht geslapen heb of als ik ongesteld moet worden.
Als ik dus een hoop stress gehad heb vlak voordat ik ongesteld moet worden en ik heb slecht geslapen, dan moet ik goed opletten of ik niet van die 'vlagen' krijg - zo ja, dan gebruik ik speciale medicijnen waardoor ik een eventuele aanval kan voorkomen.

Als je specifieke vragen hebt, stuur me dan maar een privéberichtje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt dit is echt een waardevol antwoord. ik herken mijn situatie in die van jouw. Zou je ereens op msn over willen praten? Want op die smartphone van mij gaat het allemaal nogal traag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan geen prive berichtje sturen via mijn mobiel. maar dat zal ik morgen even via de pc doen. iig bedankt voor de nuttige informatie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen msn, maar we kunnen er wel wat op verzinnen denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We keep in touch! +1 beste antwoord