Tijdens mijn relatie heb ik wat dingen gekregen van hem, nu is de relatie uit en eist hij alles terug. Kan hij dit juridisch opeisen?

Ik heb wat tuingereedschap, grasmaaier gehad, een laptop en een fiets. Sommige spullen zijn van de gezamelijke rekening betaald, andere spullen kocht hij van zijn eigen geld. Ik heb er nooit om gevraagd, hij heeft het altijd zelf aangeboden en soms zelfs opgedrongen omdat hij vond dat ik het nodig had. Nu is de relatie beëindigd en wil hij alles terug. Kan hij dit juridisch voor elkaar krijgen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
erotisi
8 jaar geleden
lastig te beoordelen, maar tuinspullen lijken me wel voor beider nut, dus als die zijn gekocht door de een lijkt me een echt cadeau aan de ander minder vanzelfsprekend dan een persoonlijk bedoelde laptop of een damesfiets. Misschien dat je het tuingereedsschap aan hem laat en de laptop en fiets zelf houdt alszijnde cadeau gegeven? En misschien is er sprake van een samenlevingscontract:
http://www.eindesamenwonen.nl/inboedel-boedelverdeling.html
Poet
8 jaar geleden
Wat je gekregen hebt dat is van jou. Juridische stappen daar wordt je beiden armer van. Zeker voor die kleine dingen. Geef liever gewoon het spul terug dat hij heeft betaald en aan jou heeft opgedrongen. Wat van de gezamenlijke rekening is betaald schat je naar (dag)waarde en verdeel je zodanig dat het qua waarde gelijkmatig verdeeld is. Waarschijnlijk. Waarschijnlijk zijn er spullen die je beiden niet hoeft (en dus door de krijger verkocht zal moeten worden, of weggedaan) of beiden juist wel wilt zodat de niet-krijger zuur is. Deel deze last zoveel mogelijk evenredig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als "gekregen" klopt dan is het duidelijk.
Het zijn dan cadeaus en het is dus ook echt gegeven:
"Alsjeblieft, dit is voor jou" Als het gekocht is, is het een ander verhaal:
Hij: "Ik heb voor het gras een grasmaaier gekocht."
"Deze laptop mag je ook gebruiken"

Antwoorden (2)

Als hij kan aantonen dat hij de wettige eigenaar is, dan maakt hij een gerede kans. Aantonen dat hij de eigenaar is, kan als hij de afschrijvingen van ZIJN rekening kan overleggen. Alleen een bonnetje of garantiebewijs is niet genoeg.
jc54
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
@jc54 Een bonnetje is toch een wettig bewijs van betaling. Waarom is dat niet geldig?
jc54
8 jaar geleden
Een bonnetje geeft aan dat iets betaald is en wanneer (voor garantie) maar niet door wie.
ronron1212
8 jaar geleden
Dus als de verzekering om bonnen vraagt dat stalt dat niets voor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus alle cadeaus die ik ooit gekocht heb en betaald van mijn rekening kan ik terug eisen? Eens gegeven blijft gegeven.
tinus1969
8 jaar geleden
@jc54; je antwoord is bezijden het punt. Je schrijft 'als hij kan aantonen...'; maar de claim is juist dat ze gegeven zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
eens gegeven blijft gegeven.
Goederenrechtelijk gezien gaat het eigendom over als iemand iets schenkt (geeft).
Dit gaat dus even over de goederen die hij zelf heeft gekocht. Hij wil ze nu terug. Dit hoef je niet te doen, want je hebt het gekregen. Als hij stelt dat hij ze in bruikleen heeft gegeven, dan moet hij dat bewijzen. Waarschijnlijk kan hij dit niet, omdat jij nooit iets hebt ondertekend. Hij kan juridisch gezien ook helemaal niets, als hij geen bon of bewijzen heeft. Immers, wie stelt moet bewijzen.

Met betrekking tot de goederen die van de gezamenlijke rekening zijn gekocht. Hier gaat het niet over 'gegeven'. Immers, de artikelen zijn van jullie beider geld gekocht. Dit betekent dat als je uit elkaar gaat, je de boel moet verdelen. Je kan ook bijvoorbeeld doen dat je het goed houdt en je hem een financiële compensatie geeft (bijv de helft van wat het goed nu waard is).

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens ligt de bewijslast bij jou mbt de schenkingen. Als hij kan aantonen dat hij eigenaar is van de goederen, moet jij bewijzen dat je de goederen gekregen hebt. Kan je dit niet, dan moet je de goederen teruggeven. In het geval van jou, hoop ik dat hij niet aantoonbaar kan laten zien dat de goederen door hem zijn gekocht.