Waarvoor dient het tenenreflex van een pasgeboren baby?

Indien met een puntig voorwerp over de buitenrand van de voetzool van voren naar achteren strijkt, richt de grote teen zich op, terwijl de andere tenen zich spreiden.
(Babinski-reflex)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet alleen bij babies hoor, ook bij volwassenen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij volwassenen duidt dat op schade van het centrale zenuwstelsel, bij baby's gaat het naar een tijdje weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(Tenzei je heel lang hebt gewandeld of in je slaap)

Het beste antwoord

Er zijn 3 soorten reflexen: primair, overgangs en posturaal.

Het Babinski reflex is een zgn 'overgangsreflex' en komt na de geboorte op. Na stimulans van de voetzolen - met de nagel langs de buitenkant van de voet strijken - krullen de tenen naar boven en naar buiten: Dit is een tegenovergestelde reactie van de plantaire reflex, waarbij de stimulans het grijpen van de voeten opwekt.

De Babinski Reflex moet zijn verdwenen als het kind gaat leren lopen omdat het anders de voet niet kan afwikkelen.
Wanneer deze reflex niet onder controle komt, blijft het afrollen van de voeten en het soepel lopen heel moeilijk

Primaire Reflexen ontwikkelen zich in de baarmoeder. Ze worden vanuit de hersenstam gestuurd en moeten onder controle gebracht worden van de hogere hersenen op z'n laatst rond 6 maanden na de geboorte. Voorbeelden
- Palmaire en Plantaire Reflex
- Spinal Galant Reflex
- TLR
- ATNR
- MORO

Overgangsreflexen vormen een soort brug naar de posturale reflexen."Voorbeelden:
- Landau Reflex
- Babinski Reflex
- STNR

Posturale Reflexen of houdingsreflexen. Deze worden meestal vanuit de hoger ontwikkelde tussenhersenen gestuurd en blijven voor de rest van het leven actief.
Hun aanwezigheid duidt op een rijper stadium van het centrale zenuwstelsel. Voorbeelden:
- Amfibie Reflex
- Hoofdrechting

Elke reflex vervult een wezenlijke rol als wegbereider voor het latere functioneren.
Men dient inzicht te hebben in de functie van afzonderlijke reflexen gedurende de periode waarin hun aanwezigheid normaal is, om ontsporingen te kunnen begrijpen als reflexen afwijkend worden.

Men onderscheidt zo'n 15 verschillende reflexen binnen het gehele reflexsysteem. Zij ontwikkelen en transformeren zich vanaf de vijfde week in de baarmoeder tot ongeveer vier maanden na de geboorte.
Deze ontwikkeling gebeurt chronologisch, d. w.z. wanneer de eerste reflex op haar hoogtepunt is, wordt het sein voor de opkomst van een daaropvolgende reflex gegeven. Deze volgende remt de daaraan voorafgaande, zodat die onder controle gebracht kan worden.
In elk organisme zou een ontwikkeling moeten plaatsvinden van reactieve primaire reflexen naar houdingscontrole.

Voor meer informatie en uitleg van de diverse reflexen, zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De voetzoolreflex (vaak afgekort tot VZR) is de reflex die wordt gezien als een arts de voetzool van de patiënt bekrast met een speld of ander scherp voorwerp.

Het onderzoek van de voetzoolreflex maakt deel uit van het neurologisch onderzoek. Bij een gezond persoon buigen de tenen in antwoord op de prikkel van het bekrassen van de voetzolen naar beneden (plantair), tenzij natuurlijk de huid zo dik is dat het krassen niet wordt gevoeld, waarbij de tenen niet bewegen. Soms is de patiënt gespannen en wordt de reflex niet gezien. Dit is vanzelfsprekend niet van medische betekenis. In beide gevallen wordt de voetzoolreflex dan indifferent genoemd. Soms kan dan door afleiding van de patiënt alsnog een plantaire voetzoolreflex worden gezien.

Een pathologische (afwijkende) voetzoolreflex wordt een reflex volgens Babinski genoemd, vernoemd naar de Pools-Franse neuroloog Joseph Babinski. Daarbij gaan de tenen, in het bijzonder de grote teen, naar boven (in hyperextensie). De voetzoolreflex wordt in zijn geheel daarom ook wel eens de voetzoolreflex volgens Babinski genoemd. Deze naam kan echter tot verwarring leiden, aangezien de omschrijving ook zou kunnen worden geïnterpreteerd als een afwijkende uitkomst van het onderzoek.

In het algemeen wijst dit op een aandoening in het centrale zenuwstelsel, dat wil zeggen, de hersenen of het ruggenmerg.
[bewerken]
Pseudo-babinskireflex

Dit geldt overigens niet bij zuigelingen. Bij zuigelingen is het centrale zenuwstelsel nog onrijp en de reactie op prikkels verschilt daarom van die van volwassenen. Bij de zuigeling zal het strijken langs de laterale voetrand doorgaans leiden tot omhoog gaan van de tenen in plaats van krullen, maar dit is geheel normaal. De reflex zal rond de periode dat het kind leert lopen, veelal rond de 12 maanden, verdwijnen en worden vervangen door een voetzoolreflex zoals deze bij volwassenen wordt gezien. Tot het tweede levensjaar wordt een babinskireflex als fysiologisch gezien.

Verklaring

De pathologische voetzoolreflex volgens Babinski wordt verklaard door het feit dat bij een centrale laesie inhiberende signalen vanuit de hersenen niet langer de voetzool bereiken. De baansystemen die hyperextensie veroorzaken krijgen, net zoals bij zuigelingen, de overhand. Dit resulteert in o.a. een hyperextensie van de grote teen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze copy-paste beschrijft WAT er gebeurt, niet WAAROM het gebeurt. Ik vind het dus geen antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens met stippel.
Citeren is niks op tegen, maar maak het dan begrijpelijk.
Citaat van vraagsteller:
"Bij volwassenen duidt dat op schade van het centrale zenuwstelsel, bij baby’s gaat het naar een tijdje weg."

Bij baby's gaat het niet weg, maar zal het strijken langs de voetrand doorgaans leiden tot omhoog gaan van de tenen, inplaats van krullen, zoals bij volwassenen.
Rond de 12 maanden, verandert dit en wordt vervangen door een voetzoolreflex zoals deze bij volwassenen wordt gezien.

Maar ook bij baby's gaat het erom te kijken of er geen afwijkingen zijn en het centrale zenuwstelstel, dat wil zeggen, de hersenen of het ruggenmerg.

Dat een baby daar net iets ander op reageert, op deze test, wil niet zeggen dat het doel van dit onderzoek iets anders zou zijn.