kun je van overmatig drinken depressief worden?

Ongeveer twee weken terug ben ik gestopt met gokken. Ik deed dit al ongeveer een jaar, 4 a 5 dagen per week (wedden op voetbalwedstrijden). Ook studeer ik nog, ben 24, en drink regelmatig flink door. Gemiddeld toch wel 20 biertjes per week. Twee weken terug, na twee dagen flink borrelen, werd ik ineens in paniek wakker. Ik was bang om gek te worden. In de weken daarna voelde ik me niet helemaal lekker maar heb toch gedronken (enkel in het weekend, maar wel veel). Nu heb ik vrijdag gedronken, zaterdag gedronken afgelopen weekend, en zaterdag begon ik me flink wat somber te voelen, wat zondag nog erger werd. Gisteren op koningsdag heb ik me echt flink laten volgieten en voel dus nog steeds somber. Niet dat ik aan zelfmoord denk of iets, maar ik voel me wel behoorlijk down.

Het gekke is dat ik twee weken geleden nog best goed in mijn vel zat, had wat lastige vakken gehaald, leuke vakantie geboekt, en mijn relatie liep lekker.

Zijn dit onthoudingsverschijnselen? Of ben ik depressief aan het worden? En wat kan ik het beste doen? Ik heb me voorgenomen om in ieder geval de komende maand niks te drinken en gezond te leven. Zal dit voldoende helpen? Verder heb ik overigens agorafobie maar dat heb ik over het algemeen erg goed onder controle.

Overigens ben ik niet eerder depressief geweest, en hebben mijn directe familieleden er nooit last van gehad (ouders etc). Volgens mij heeft 1 oma van mij het wel eens gehad aan vaders kant, maar mijn vader is nooit depri geweest.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De huisarts is de aangewezen persoon om hierover te spreken. Je alcoholgebruik verminderen is zowiezo een goed idee. Ik vraag me af of je mogelijk op het randje van overspannenheid zit maar bespreek dit met huisarts.
Ritsuka
8 jaar geleden
Ga naar de huisarts, die kan je adviseren en eventueel doorverwijzen

Antwoorden (1)

Wanneer alcohol af en toe en op matige wijze gebruikt wordt om even te ontsnappen aan een sombere stemming, hoeft dit niet problematisch te zijn. Wanneer het echter veelvuldig en in steeds grotere hoeveelheden gebruikt wordt dan kan er een vicieuze cirkel ontstaan. Bij een aanwezige depressieve stemming zal alcohol dan in eerste instantie verlichting brengen, maar in tweede instantie de depressie nog erger maken. Waarna weer meer moet gedronken worden, enzovoort.
Sinds enige tijd is bekend dat overmatig alcoholgebruik depressie kan uitlokken. Deze situatie blijkt dikwijls voor te komen bij mensen met alcoholproblemen. Door het veelvuldige drinken zelf begint men zich lusteloos en 'down' te voelen. Als er zich dan extra problemen voordoen omwille van het drinken (spanningen binnen een relatie of op het werk), dan nemen de depressieve gevoelens toe. Gedurende de weken na het stoppen of minderen met drinken verdwijnen de depressieve klachten meestal geleidelijk.
fremar