Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

loopt een angststoornis over in een psychose?

Ik ben 25 jaar, heb in de familie geen mensen met psychische ziekten, maar zelf heb ik een angststoornis. Ben vaak bang om gek te worden. En dat zorgt af en toe voor angstige gewaarwordingen, terwijl dat misschien niet eens nodig is.

Is de kans groot dat een angststoornis (angst gek te worden) daadwerkelijk leidt tot een psychose?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik neem aan dat je onder begeleiding staat? Heb je dit al eens besproken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het met Ritsuka eens.
Dit is iets dat je met je behandelaar moet bespreken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Dit hoeft zeker niet noodzakelijk maar anderzijds zou het wel kunnen:
We weten uit veel onderzoek dat er een nauwe relatie is tussen angst en psychose, met name dat de oorsprong van veel psychotische verschijnselen hun oorsprong hebben in angst en zorgen. Als je angstig bent, neem je de omgeving anders waar, en zie je sneller iets als bedreigend of sinister dan als je positief en relaxed bent. In de angst kunnen bepaalde dingen, die eigenlijk heel normaal en neutraal zijn, soms vol betekenis raken op een manier die psychotisch aandoet. Als je angstig bent kan het bijvoorbeeld lijken alsof iemand op straat je aan het achtervolgen is, terwijl het in werkelijkheid gewoon een toevallige voorbijganger is. Als je angstig bent, kan het je opeens opvallen dat er opvallend veel zwarte auto’s op straat rijden, alsof men verwacht dat er binnenkort een begrafenis zal zijn – misschien wel van jezelf – terwijl er in werkelijkheid niets ongewoons is aan de mix van auto’s op straat. Als je angstig bent kan het lijken alsof een groepje mensen aan de overkant van de straat je staat uit te lachen, terwijl in werkelijkheid ze met elkaar over iets grappigs praten dat niets met jou te maken heeft. Door de angst verandert onze aandachtsfocus, en kunnen afwijkende interpretaties ontstaan.
(Lees meer...)
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is een antwoord dat gegeven is aan iemand die een psychose had en zich afvroeg of dat met zijn angststoornissen in verband stond. De vraagsteller hier is juist erg angstig om een psychose te krijgen.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing