Gaan we last krijgen van dat overdrijvende wolkje?

Want ik neem aan dat de wolk steeds dunner wordt doordat er stofdeeltjes naar beneden vallen.Is dat een slechte zaak voor de longen van de mens?Als de vulkaan ongeveer een jaar actief blijft wordt het dan een graadje kouder?Gaan er dan ook oogsten naar de bliksem?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die wolk overdrijft behoorlijk vind ik!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hadden er al last van! Vaarwel vakantie! :'(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig zijn wij dan "op tijd" op vakantie geweest...

Het beste antwoord

Nou reken maar.

De grootste en bekendste uitbarsting van de Laki dateert uit 1783 en is de grootste uitbarsting (qua uitgestoten volume lava) van een vulkaan op IJsland in historische tijden.
Een later gevolg hiervan was dat een derde deel van de bevolking van IJsland stierf door voedseltekorten. In het IJslands wordt dit Móduhardbindin (hongersnood-door-gassen), genoemd.

Ten gevolge van deze eruptie was het noordelijk halfrond in een waas van mist gehuld, waardoor de temperatuur het volgende jaar wereldwijd met ongeveer 1 graad Celsius daalde, en er zure regen en misoogsten ontstonden.

In de warme zomer van 1783 waaide de wind geruime tijd naar het zuidwesten, waardoor een wolk met zwaveldioxide en zwavelzuur zich over West-Europa verspreidde, zover landinwaarts als Praag. Men schat dat alleen al in Groot-Brittannië 23.000 mensen overleden door de gifwolk.

Er wordt ook wel gesteld dat de hongersnood in Europa uiteindelijk heeft geleid tot de Franse Revolutie. De uitbarsting heeft daarmee dus een enorme (politieke) uitwerking gehad op Europa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat de wolk aardig zwevend blijft,maar maak me wel zorgen als het gaat regenen,dan komt stof naar beneden,denk ook zeker meer stof in de lucht,en mensen met astma meer last hebben.

Ik denk dat de vulkaan te klein is om oogsten te mislukken of invloed op global warming.wel als het aanhoudt zitten we toch met vliegverkeer probleem.wat weer economische gevolgen heeft.
Heb keer progamma gezien bij supervulkaanuitbarsting,dat was echt beangstigend als bijv onder yellowstone park uit gaat barsten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, we hebben er natuurlijk al last van omdat de vliegvelden gesloten zijn. Als dat lang duurt zal ook de bevoorrading vanuit de lucht gaan stagneren, dus minder importartikelen in de winkels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit aardig wat rotzooi in oa nitraat en ammoniak. Als t neer komt krijgen we zeker te maken met fijn stof. Verder brengt het ontzettend veel kosten met zich,het luchtruim dicht etc
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zeiden in de kranten dat het niet schadelijk is voor de gezondheid.Maar of de oost dan gaat mislukken weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel veel meer dan een wolkje en vergeet niet dat het * wolkje * nog steeds aangevuld wordt door de nog steeds werkende vulkaan.
Het is dus vanaf de vulkaan in Ijsland, een supergrote sliert van as hoog in de lucht.
Na morgen gaat het stromingspatroon van de wind iets veranderen zodat de as richting Scandinavië gaat.
Het is ongelooflijk, dat de natuur nog steeds in staat is, ons hele vliegverkeer lam te leggen.
Eigenlijk vind ik het geweldig, dat dit ,ondanks onze wetenschap, nog mogelijk is en denk niet dat het niet erger kan, een buurvulkaan op Ijsland zou ook nog kunnen uitbarsten en die is veel groter!!
Zo'n uitbarsting kan enkele dagen duren, maar ook 10 maanden!!
De huidige noordwestelijk luchtstroming, is typerend voor het voorjaar, dat gaat straks wel over.
De stofwolk zit hoog genoeg om nu geen schade aan onze gezondheid te veroorzaken, maar bij regen kan hij neerslaan op aarde en als dat weer opdroogt, is het stof wel bij ons!!
Of alles invloed zal hebben op het weer op aarde is mogelijk, zeker als het lang gaat duren voordat de vulkaan weer rustig is.
Op de oogst hier in ons land heeft dit geen invloed, maar als de andere vulkaan ook uitbarst zou het misschien kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk naar de uitzending van pauw en witteman vrij 16-4 daar legt een hooggeleerde die er alles vanaf weet alles uit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas uitzending gemist toch plus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jou had ik ook al geplust,je kan de uitzending zien op programma gemist
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas uitzending gemist toch plus