Krijg je nog steeds last van bepaalde menstruatiesymptomen als je aan de pil zit?

Bijvoorbeeld veel vocht vasthouden, vermoeidheid etc. Of horen deze in principe weg te blijven en zit het tussen je oren als je het toch merkt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De hormonen uit de pil hebben dezelfde werking en geven ook dezelfde nevenwerkingen als de hormonen uit je eigen lichaam die je menstruatiecyclus bepalen. Wat wel kan schelen is dat de pil zorgt voor meer constante hormoonspiegels. Er wordt wel gedacht dat met name de wisselingen in hormoonspiegels verantwoordelijk zijn voor veel klachten zoals menstruatieklachten.
Of en welke bijwerkingen je ervaart van de pil is heel persoonlijk. Je kunt er niet op vertrouwen dat de pil die bij een vriendin goed bevalt ook voor jou goed zal zijn. Neem dus de tijd om uit te zoeken welke pil het beste bij je past. Ervaar je vervelende bijwerkingen, overleg dan met je arts of apotheker welke alternatieven er voor je zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat kan. Over het algemeen verminderen in elk geval de menstruatieklachten als menstruatiepijn en eventueel daardoor veroorzaakte problemen (zoals flauwvallen, of misselijk zijn door de pijn) en heeft een vrouw minder bloedverlies in de stopweek van de pil dan ze had met haar menstruatie. Maar het is moeilijk om te voorspellen hoe bepaalde andere klachten zoals het vasthouden van vocht, stemmingsproblemen of hoofdpijn. Sommige vrouwen hebben veel minder klachten als ze de pil gebruiken, andere vrouwen merken dat stemmingsklachten pas verminderen wanneer zij meer pilstrips achter elkaar slikken en dus minder stopweken houden en weer andere vrouwen hebben juist weer klachten dóór de pil, zoals minder zin in seks, misselijkheid of - ook weer - stemmingsproblemen.

Van buik- en rugpijn door de menstruatie mag je echt wel verwachten dat dat flink minder is met de pil en ook het bloedverlies zal minder worden (en anders kun je er altijd nog voor kiezen om langer door te slikken) maar de invloed van het pilgebruik op andere klachten en eventuele bijwerkingen is echt moeilijk van tevoren te voorspellen.