Hoe spaar ik mijn stem voor optreden?

Volgende week moet ik optreden (zang). Wat kan ik het beste doen om mijn stem zo optimaal mogelijk te houden? Ik rook en drink niet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Spaar je stem dus niet. Iedere dag zingen. Rust roest.
Reddie
9 jaar geleden
Door te zorgen dat je je stem niet forceert. Dus niet schreeuwen, en geen tonen proberen te zingen die eigenlijk te laag of te hoog voor jouw stembereik zijn. En verder is het hopen dat je niet verkouden wordt.
Amadea
9 jaar geleden
Je stembanden moeten, net als spieren, goed verzorgd worden.
Dit doe je door ze te trainen: opwarmen, cooling down, en regelmatig gebruiken. Alle professionele zangers "zingen zich in" , met toonladders en andere opwarmtechnieken.

Thee met honing drinken kan geen kwaad. Niet vlak voor het optreden !

Er zijn ook fysieke oefeningen om je stembanden losser te maken. Voor meer tips kun je op youtube kijken op het kanaal van Felicia Ricci.
Erna55